کانون ایرانیان: عکس»امامزاده قاسم در استان لرستان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

عکس»امامزاده قاسم در استان لرستان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
امامزاده قاسم یکی از بناهای تاریخی استان لرستان در غرب ایران است که قدمت آن به قرن هشتم هجری و دوره ایلخانی می ‌رسد . این آرامگاه ، در روستای امام زاده قاسم در دهستان چاپلق ( گاپله ) از توابع شهرستان ازن و در دشت جاپلق واقع شده است . نام این روستا نیز برگرفته از همین امامزاده می ‌باشد . قدمت این امامزاده به دوره ایلخانی می ‌رسد . کتیبه روی در ورودی این مقبره و نیز حاشیه ‌های ضریح ، سال های ۷۳۸، ۸۰۸ و ۸۵۰ قمری را نشان می ‌دهند .
این امامزاده دارای اولین موقوفات کشور بوده در ردیف آثار ملی ایران با شماره ۱۷۵۷ ثبت شده ‌است . گنبد مخروطی شکل امامزاده قاسم با ۴۰ متر ارتفاع یکی از موارد خاص معماری در نوع خود و از عجایب معماری ایران می‌ باشد . این گنبد از بیرون مخروطی ولی از داخل حرم به شکل کروی می‌ باشد .
این بنا در شهرستان ازنا و در دهستان چاپلق واقع شده است . کتیبه کنده کاری شده بر روی در ورودی بقعه و بر حاشیه ضریح ( صندوق قبر ) سال های 738 و 808 و 850 ه.ق. را نشان می دهد . قدیم ترین قسمت بنا را دروازه ورودی و گنبد خانه آن تشکیل می دهد . که دارای مشخصه های زمان ایلخانی و بر روی آن آیاتی از قرآن کنده کاری شده است . گنبد امام زاده که شانزده ترکی است به صورت دو پوشه ساخته شده است . و بر روی گریوگنبد شانزده ضلعی استوار شده است بانی بقعه حضرت سید احمد المدنی ملقب به میر نظام الدین و سبب انتساب نام امام زاده قاسم تدفین دو امام زاده بزرگوار و زید طالب ثراه در آن می باشد .

lorestan-tebyan.ir

0 نظرات:

ارسال یک نظر