کانون ایرانیان: عکس»دریاچه زیبای گهر در استان لرستان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

عکس»دریاچه زیبای گهر در استان لرستان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
دریاچه زیبای گهر در استان لرستان نگین فیروزه ای رنگ بی مانند و بی مثالی است که در میان قله های برافراشته اشترانکوه خودنمایی می کند . دریاچه گهر با زیبایی های بی نظیرش هر ساله پذیری سیل عظیمی از طبیعت گردان و گردشگران از سراسر کشور و حتی از دیگر نقاط دنیا است . دریاچه گهر به عنوان یکی از دریاچه های بکر و زیبای آب شیرین ایران در میان رشته کوه های زاگرس و در دامنه اشترانکوه واقع شده و این دریاچه از ذوب برف های اشترانکوه و انباشت آب آن در پشت سد یا آب بندی که از ریزش کوه پدید آمده تشکیل شده است . دریاچه گهر که داری لقب نگین اشترانکوه است از زیبا ترین دریاچه های کوهستانی ایران است که در 121 کیلومتری شرق استان لرستان به مرکزیت خرم آباد و در 35 کیلومتری جنوب شرقی شهر دورود در این استان واقع شده است و همچون نگینی در مرکز منطقه حفاظت شده اشترانکوه با مختصات جغرافیایی 49 درجه و 16 دقیقه تا 9 درجه و 17 دقیقه طول شرقی و تا 33 درجه و 18 دقیقه عرض شمالی در ارتفاع 2350 متری از سطح دریای آزاد قرار گرفته است .
این دریاچه کم نظیر شامل 2 بخش به نام های گهر بزرگ و گهر کوچک - یا گهر بالا و پایین- است که وسعت دریاچه گهر بزرگ حدود 100 هکتار و عمق دریاچه بین 4 تا 28 متر و عرض آن بین 400 تا 800 متر و طول آن 1500 متر است .
میزان بارش سالانه در منطقه حدود 931 میلی متر است که بیشتر به صورت بارش برف می باشد به طوریکه در سال های پربرف سطح دریاچه یخ بسته و مناظر زیبا و بدیعی را بری علاقمندان به طبیعت و گردشگران به وجود می آورد .
موقعیت دریاچه گهر محصور شده در بین رشته کوه های اشترانکوه است و بسیاری از کوهنوردان در تمامی فصول سال به قلل مرتفع این کوه ها از جمله قله های متنوع اشترانکوه ، گل گل ، سن بران ، پل پازن پیر ، تخت شاه و .... صعود می کنند .
پوشش گیاهی اطراف دریاچه گهر و منطقه اشترانکوه شامل بلوط ، بید ، بادام ، پسته وحشی ، گلابی وحشی ، چنار ، نارون ، انجیر ، زبان گنجشک ، سیب ، زالزالک ، ارژن ، کنار و ... است .
همچنین مراتع مرغوب این منطقه بهشت مانند لرستان شامل خانواده غلات و بقولات و چتریان و لاله های واژگون ، گل شقیق ، زنبق و لاله وحشی تاج خروسی و اختر است که در ماه های آغازین سال اشترانکوه را به جلوه ی ناب از زیبایی ها بدل می کنند .
از جمله جاذبه های دریاچه می توان به واقع شدن دریاچه در ارتفاع 2350 متری از سطح دریای آزاد ، محصور بودن آن در میان کوهساران اشترانکوه ، رویش متنوع گل ها و گیاهان دارویی ، کوهنوردی ، ماهیگیری با قلاب ، شنا ، قیقرانی ، دیدن حیات وحش بکر منطقه و راهپیمایی در کنار دریاچه اشاره کرد که هر کدام از جاذبه ها خود مجالی برای ثبت خاطرات خوش در ذهن دوست داران طبیعت است .
بهترین زمان بازدید از دریاچه از اواخر فصل بهار و اواسط تابستان است . در روزهای ابتدایی فروردین این منطقه جلوه ی از زیبایی زمستانی و بهاری دیار لرستان است که هر گردشگری را به خود فرا می خواند .
در کنار دریاچه گهر امکاناتی چون سرویس بهداشتی ، پاسگاه نیروی انتظامی ، پاسگاه محیط زیست ، کمپ موقت تابستانی هلال احمر به منظور خدمات دهی به گردشگران مستقر هستند .
آنچه بیش از هر چیز موجب بکر ماندن دریاچه گهر شده است عدم احداث راه آسفالته در این منطقه است به طوریکه راه های دسترسی به دریاچه از مسیر درود به طرف روستای کوچک درب آستانه و سپس چشمه خرم است . از شهر دورود تا چشمه خرم حدود 17 کیلومتر جاده آسفالته است و از چشمه خرم تا دریاچه گهر 18 کیلومتر مسافت مالرو است .

دریاچه گهر داری اکوسیستمی بی نظیر و حساس
مدیر کل سازمان حفاظت از محیط زیست استان لرستان در رابطه با طبیعت زیبای دریاچه گهر ، اظهار داشت : طبق برآوردهای کارشناسی دریاچه گهر در دامنه اشترانکوه از نظر خروجی و ورودی آب و قرار گرفتن در سطحی از ارتفاع دو هزار متری ، یک اکوسیستم حساس است که در بحث گردشگری باید امنیت این اکوسیستم حفظ شود .
علی رحیم کاکاوند خاطرنشان کرد : منطقه حفاظت شده اشترانکوه با بیش از 100 هزار هکتار مساحت ، یکی از بهترین و بی نظیر ترین جاذبه های طبیعی محسوب می شود .
وی خاطرنشان کرد : به طور مثال یکی از نادرترین گونه های درختی دنیا در این منطقه وجود دارد که این درخت چنانچه در معرض اذیت و آزار قرار بگیرد دست به خودکشی خواهد زد .
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان لرستان یادآور شد : این درخت اگر در شریط بد و آزار دهنده قرار بگیرد از خود سمی تولید می کند که در اثر تابش نور خورشید بر این سم ، درخت مشتعل گشته و آتش می گیرد و به این ترتیب آن درخت دست به خودکشی می زند .
و اما این دریاچه بی نظیر با همه زیبایی هیش نیازمند محافظت و همچنین تهیه طرح جامع گردشگری است که این امر در سفر هیئت دولت به لرستان مورد توجه قرار گرفت . دریاچه گَهَر در میان رشته کوه اشترانکوه در استان لرستان واقع است . چون این دریاچه در منطقه حفاظت شده اشترانکوه قرار دارد می‌توان این دریاچه را متعلق به هر دو شهرستان ‌دورود و الیگودرز دانست زیبا ترین و راحت ترین راه رسیدن به این دریاچه از طریق شهرستان الیگودرز و از مسیرالیگودرز ، خان اباد ، تنگ تاپله و پس از آن پیاده روی تا گهر است است و نزدیک ترین راه برای رفتن به این دریاچه از مسیر شهرستان دورود است . راه الیگودرز جنگلی و زیبا است ولی راه درود سنگلاخی و مشکل می ‌باشد .
دسترسی به این دریاچه از طریق شهرهای الیگودرز ودورود امکان‌پذیر است . از راه شهر ‌ازن می ‌توان به این دریاچه سفر کرد . مسیری که از الیگودرز به گهر می ‌رسد زیباتر است . کوهنوردانی که به قله‌ های اشترانکوه صعود می‌ کنند معمولاً برای رسیدن به گهر از مسیر آبادی تیان حرکت می ‌کنند . برای رفتن از مسیر تیان می ‌توان از راه ‌آهن تهران - خرمشهر استفاده کرد و در ایستگاه دربند بعد از ایستگاه ازن از قطار پیاده شد .
گهر حدود یک و نیم کیلومتر درازا و ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر پهنا و ۴ تا ۲۸ متر ژرفا دارد . گهر به احتمال زیاد در اثر وقوع زمین لرزه ‌ای بزرگ به وجود آمده‌ است . این دریاچه بر روی گسل اصلی امروزی زاگرس قرار دارد . بنابراین احتمالاً در اثر جنبش گسل دورود و رویداد یک زمین لغزش - سنگ ریزش تشکیل شده‌ است .
دریاچهٔ گهر زیستگاه مناسبی برای آبزیان و دیگر حیوانات وحشی است . ساحل آن به جز قسمت مدخل دریاچه ( ضلع غربی ) و قسمت مقابل ‌اش ( ضلع شرقی ) که ساحلی ماسه ‌ای دارد و برای شنا مناسب است در سایر نقاط دارای ساحلی صخره‌ای است که برای شنا مناسب نیست . در قسمت پایین دریاچه ، جنگلی انبوه وجود دارد که در شرف نابودی است . در قسمت بالای آن نیز جنگلی انبوه وجود دارد که این جنگل هم در معرض خطر نابودی است . از قسمت بالا ، جوی آبی به دریاچه می ‌ریزد که ادامه آن به دریاچه‌ای دیگر منتهی می ‌شود . با حدود ۴۰ دقیقه پیاده روی می‌ شود به این دریاچه ( گهر دوم یا گهر پایین ) رسید . عمق آن کم است و ماهیان کف دریاچه را با کمی دقت می ‌شود به خوبی دید .
یکی از دره‌های بسیار زیبا اطراف دریاچه گهر به دره نی‌ گاه معروف است که پوشیده از شقایق‌ های رنگی و لاله واژگون است .
jamejamonline.ir

0 نظرات:

ارسال یک نظر