کانون ایرانیان: عکس»سد و رودخانه رودبار لرستان در استان لرستان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

عکس»سد و رودخانه رودبار لرستان در استان لرستان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
رود رود بار لرستان از ارتفاعات قالی کوه در الیگودرز سرچشمه می‌ گیرد و در پایان با پیوستن به آب بختیاری به سد دز می ‌ریزد . سد رودبار لرستان که در مسیر این رود در حال احداث است یکی از بزرگترین سد‌های خاور میانه خواهد شد .

تاریخچه و سوابق
طبیعت منطقه مطالعات مرحله پیش شناخت و شناخت طرح های تولید انرژی برقابی حوزه رودخانه دز و سرشاخه های آن تا قبل از بهمن ماه 1372 توسط مهندسین مشاور مهاب قدس انجام شد . در آذر ماه 1373 مطالعات مرحله اول طرح سد و نیروگاه رودبار لرستان توسط مهندسین مشاور قدس نیرو آغاز گردید و در بهمن ماه 1381 مطالعات فاز دوم طرح با مشاركت شركت مهندسین مشاور قدس نیرو و رهبری شركت مشاور انگلیسی هالكرو ادامه یافت و عملیات اجرایی راه ها و تونل های دسترسی و تونل انحراف درنیمه دوم سال 82 آغاز گردید .

موقعیت و جانمایی
سد رودبار لرستان بر روی رودخانه رودبار ( از سرشاخه‌ های شرقی حوزه آبگیر رودخانه دز ) و در فاصله حدود 100 كیلومتری جنوب شهرستان الیگودرز در استان لرستان واقع گردیده است .
مورفولوژی رودخانه رودبار در این محدوده و چرخش مسیر آن در پایین ‌دست محل احداث سد به‌گونه‌ ای است که اختلاف ارتفاعی طبیعی حدود 300 متر را ایجاد می‌کند ( در محلی که رودخانه نام الکن بخود می ‌گیرد ) .

مشخصات رودخانه
رودخانه رودبار از سرشاخه ‌های اصلی شاخه شرقی دز یا بختیاری می ‌باشد . سر شاخه‌ های اصلی این رودخانه شامل رودخانه‌ های قلیان ( که خود از سرشاخه ‌های دره دزدان ،‌ داعی و دره لکو تشکیل شده است ) ، رودخانه کاکلستان و رودخانه و هرگان می ‌باشند. این رودخانه در مسیر خود یک رشته ارتفاعات U شکل و به‌ طول 38 کیلومتر را دور زده و به رودخانه الکن تغییر نام پیدا می‌ کند . اختلاف ارتفاع حدود 300 متری بستر رودخانه در طرفین ارتفاعات مذکور ، موقعیتی استثنایی جهت تولید انرژی برق‌ آبی را به‌ وجود آورده است . رودخانه الکن پس از دریافت چند شاخه کوچک ، با تغییر مسیر به سمت جنوب به لیرو و سپس رودخانه آب زالکی تغییر نام پیدا می‌ کند . و نهایتا پس از اتصال رودخانه سرکول به آن به رودخانه بختیاری معروف می ‌گردد .

مشخصات حوضه آبریز
مساحت حوضه آبریز رودخانه تا محل احداث سد رودبار لرستان 2255 کیلومترمربع و میزان متوسط جریان سالانه رودخانه در محل سد معادل 30.2 مترمکعب در ثانیه می‌باشد. حداقل دبی ماهیانه رودخانه پس از برداشت‌های بالادست در حدود 4.1 مترمکعب بر ثانیه و حداکثر آن در حدود 250.5 مترمکعب بر ثانیه می‌باشد. همچنین آورد سالیانه این رودخانه 957 میلیون مترمکعب و حداکثر سیلاب محتمل حوضه در حدود 3734 مترمکعب بر ثانیه می ‌باشد .

ویژگی‌ ها
بلندترین سد بتنی غلطکی (RCC) ایران به ارتفاع 158 متر
وجود اختلاف ارتفاع طبیعی بیش از 300 متر بین محور سد و نیروگاه
استقرار محل اجرای پروژه در استان لرستان و در مجاورت استانهای اصفهان و چهار محال بختیاری و خوزستان
تنوع آب و هوایی ، توپوگرافی پر شیب ، صعب العبور بودن و دسترسی های دشوار منطقه
وجود طبیعت بسیار بكر و زیبا و جاذبه های گردشگری در منطقه مانند آبشار آب سفید
عبور خط انتقال 400 کیلوولت شهید عباسپور – انجیرک از محل کلیدخانه طرح

fa.iwpco.ir
www.irna.ir

0 نظرات:

ارسال یک نظر