کانون ایرانیان: عکس» شهر باستانی حریره در استان هرمزگان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

عکس» شهر باستانی حریره در استان هرمزگان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
شهر باستانی حریره ، واقع در بخش کیش از توابع شهرستان بندر لنگه و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است .
در شمال جزیره کیش که از حدود هشتصد سال پیش بر جاى مانده ، در کنار مجموعه ورزشی المپیک آثاری و ویرانه ‌هایی دیده می‌ شود که یادگاری از شهر باستانی ، حریره ‌است . زمان رونق یا دوران طلایی شهر حریره کیش از سال ۳۶۷ تا ۹۱۲ هجری قمری بوده ‌است . وسعت این شهر باستانی ۱۲۰ هکتار است . محوطه باستانی حریره ، بر اساس نتایج کاوش های باستان شناسی انجام شده ، از مجموعه ساحلی و خانه اعیانی ، حمام ، مسجد و قنات ‌های قدیمی تشکیل یافته ‌است و این محوطه به شماره ۱۸۸۶ به ثبت آثار ملی ایران رسیده ‌است .

بسیاری از مسافرانی که به جزیره کیش سفر می کنند ؛ نمی توانند باور کنند که این جزیره در روزگارانی بسیار دور ، منطقه آبادی بوده و یکی از قطب های تجارت میان چین و اروپا و شمال آفریقا بوده است . گرچه هنوز بررسی های باستان شناسی وسیعی در نقاط مختلف جزیره به عمل نیامده ، اما در هر گوشه جزیره کیش می توان آثاری از گذشتگان را مشاهده کرد که هر کدام یادآور دوران مجد و عظمت این جزیره بوده است .

در جریان فعالیت های عمرانی جزیره کیش و در برخی از پژوهش های باستان شناسی محدود گذشته ، آثاری در سطح جزیره پیدا شده است که ارزش فراوانی دارد و مجموعه جذابی را تشکیل می دهد که هم کنون بخشی از آن در ساختمان کانون هنر در معرض بازدید عموم قرار دارد .

تا کنون عملیات اکتشافی باستان شناسی بقایای شهر تاریخی حریره در سه مجموعه مجزا انجام شده است :
خانه اعیانی
خانه اعیانی یاد آور خانه های چند خانوار قدیمی در داخل فلات ایران و در شهر هایی چون یزد ، اصفهان و کاشان است و یکی از نمونه های کهن خانه های چند خانوار در کنار خلیج فارس بر شمرده می شود . علاوه بر بزرگی خانه و همچنین فضا های مختلف و متنوع آن ، کاشی‌ های ستاره ا‌ی شکل که در این خانه به دست آمده است ، همانند کاشی ‌هایی که زینت بخش بنا های مهم ایلخانی ایران همچون تخت سلیمان و سلطانیه به کار رفته است . پیدایی این مقدار کاشی که یقینا عنصر وارداتی به جزیره است نشان می ‌دهد که این عمارت به یکی از ثروتمندان کیش تعلق داشته است .

بخش کارگاهی و صنعتی
این مجموعه درست در کنار دریا ساخته شده است و داری معماری و فضا های ناشناخته ‌ای می باشد . مجموعه کانال های افقی و زیرزمینی و چاه ‌های متعدد در گوشه و کنار ، مجموعه بسیار جالب و نادری را تشکیل می ‌دهد که هنوز عملکرد آن ‌ها روشن نیست ، اما به نظر می ‌رسد که ارتباط مستقیم ، با فعالیت های صیادی ( صید ماهی ، مروارید و مرجان ) داشته و برای دسترسی آسان تر به دریا احداث گردیده است . شاید هم بتوان فرض کرد که این راهرو ها و کانال ‌ها راه ‌های مخفی بوده است که در مواقع هجوم و حمله اهالی شهری می ‌توانسته ‌اند به طور اضطراری از آن ها استفاده کنند .
بقایای این بنای تاریخی که به « حمام شهر قدیمی حیره » معروف است ، در میان آثار مکشوفه شهر قدیم حیره که ما بین قرن‌ های ۴ تا ۹ هحری قمری به عنوان مرکز تجاری از رونق زیادی برخوردار بوده ‌است ، در ساحل جزیره کیش ، واقع شده و معرف معماری یکی از قدیمی ‌ترین حمام‌ های منطقه ‌است .

بنای حمام
به مساحت حدود ۵۰۰ متر مشتمل بر قسمت ‌های مختلف است . سر تا سر بخش شمالی به پهنای ۵ متر به خدمت ، انبار و اتاق کارگر حمام اختصاص یافته ‌است . سر بیانه و گرم خانه و تون حمام در جنوب بخش یاد شده قرار گرفته و توسط راهروی سر پوشیده ‌ای از آن جدا شده ‌است . دو خزینه کوچک و بزرگ در جنوب گرم خانه آخرین بخش از ساختمان حمام را تشکیل می ‌دهد . مطالعه بقایای موجود ، گویای چند دوره ساختمانی و تعمیراتی در مدت بر پایی حمام است .

fa.wikipedia.org ، anobanini.ir ، manshoorkorosh.blogfa.com

0 نظرات:

ارسال یک نظر