کانون ایرانیان: عکس»پل ورسک در استان مازندران
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

عکس»پل ورسک در استان مازندران

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
در هر برهه ای از زمان و هرجا که اراده ای توانا به منصه ظهور می رسد ، در پی آن شگفتی ها پدید می آید . شگفتی هایی که دراین میان فقط اهل نظر می توانند به عظمت آن پی ببرند . با نگاه به چشم انداز راه آهن ایران ، چه در شمال هنگام عبور از قلل شامخ البرز و چه در جنوب هنگام گذشتن از فراز دره ها و کوه های سخت و بلند به راحتی می توان به اهمیت وعظمت آن پی برد .
پل ورسک از بزرگ‌ ترین پل‌ های راه آهن سراسری ایران است که در نزدیکی روستای ورسک در شهرستان سواد کوه واقع در مازندران ساخته شده‌ است .
نام این پل و روستا و ایستگاه راه ‌آهن نزدیک آن از نام مهندس بوهمی سازنده ‌اش گرفته شده است . ورسک از شاهکار های شرکت مهندسی دانمارکی Kampsax به شمار می‌ آید و در ساخت آن از هیچ سازه فلزی استفاده نشده است . طول پل ۱۱۰ متر و طول قوس زیر آن ۶۶ متر است . این پل در دوران جنگ جهانی دوم پل پیروزی نامیده می ‌شد .
گفته می ‌شود برای رفع نگرانی مردم از استحکام پل ، پیش از اولین عبور قطار ورسک همراه با خانواده خود زیر پل ایستادند و قطار از روی پل گذشت و نگرانی ‌ها بر طرف شد .

مکان پل
این پل در ۲۵۰ کیلومتری تهران و۱۰۰ کیلومتری ساری قرار دارد . ایستگاه ورسک نزدیک به 2000 متر از سطح دریا ارتفاع دارد .

نام
ورسک از نام مهندسی از بوهم آلمان گرفته شده که در ساخت این پل شرکت داشت . نام او شژ|ووسک بود . چون در فارسی این حرف چکی وجود ندارد و تلفظ آن کلمه برای بسیاری سخت بود ، بدین نام مشهور گشت .
این مهندس اهل کشور آلمان ( بوهم آلمان ) بوده و چون در زمان جنگ جهانی دوم این پل ساخته شده و همچنین روابط خوبی میان دو کشور ایران و آلمان در آن زمان برقرار بوده در ساخت این پل بیشتر از مهندسان آلمانی استفاده شده ‌است .
قطار های مسافری تهران - ساری و تهران - گرگان پس از گذشت بیش از ۷۰ سال هر روز ۴ بار از روی آن می ‌گذرد . قطار های باری و سوختی نیز از روی آن می‌ گذرند .

مین گذاری
دکتر محمد سجادی وزیر راه کابینه منصور الملک از ملاقات محرمانه ‌ای با رضا شاه خبر داده ‌است که تصمیم به مین گذاری پل جهت جلوگیری از استفاده متفقین گرفته شده‌ است . این تصمیم اندکی پیش از سخن ‌پراکنی ‌های بی ‌بی‌ سی علیه شاه ایران عملی شد . اندکی پس از اشغال ایران ، این مین ‌ها پیش از عمل کردن توسط جاسوسان متفقین کشف و خنثی شد .
عظمت این که در واقع دو کوه عظیم و سخت گذر عباس آباد را به یکدیگر اتصال می دهد ، حقیقتی انکارناپذیر است که حتی جهانگردان خارجی نیز به آن اعتراف دارند و در برابر عظمت و بزرگی و اراده آهنین طراح و سازندگان آن سر تعظیم فرود می آورند .
امروز پل ورسک علاوه بر اهمیت ویژه در صنعت حمل و نقل ، از جاذبه های سیاحتی کشور نیز محسوب می شود که مسیر دسترسی به آن در صورت کسب مجوز از مقامات ذیصلاح از ارتفاعات شرق ورسک ، است .

طراح واقعی پل ورسک کیست ؟
باید توجه داشت که این بنا برخلاف ادعای برخی افراد مبنی بر ساخته شدن آن بدست مهنس آلمانی بنام ورسک ، ساخت یک معمار اتریشی به نام (( والتر اینگر )) در سال 1310 هجری شمسی است و نام این پل بر گرفته از نام قریه ورسک واقع در قسمت شمالی این پل می باشد . قریه ورسک در زمان احداث پل دارای حدود 20 خانوار جمعیت بوده است .
آرامگاه والتر اینگر در نزدیکی پل ورسک قرار دارد

مشخصات فنی پل ورسک :
این بنا از ملات سیمان و شن شسته شده و آجر ساخته شده و در ساختمان آن از آرماتور استفاده نشده است . به بیان دیگر این بنا از ملات غیر مسلح ساخته شده است .
حجم پل ورسک که دارای ۶۶ متر دهانه قوسی و ۱۱۰متر ارتفاع از ته دره است ، جمعاً ۴۵۰۰ مترمکعب است . طول کلی پل 2/73 متر است . هزینه ساخت آن در آن زمان ، بالغ بر ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است . برای ساخت این پل عظیم چند طرح مبتنی بر استفاده از مصالح بنایی که بیشتر مقرون به صرفه بوده ، به تصویب رسید . پل ورسک در شمار مهمترین آثار فنی مهندسی راه آهن شمال ایران محسوب می شود و شماره ثبت تاریخی ملی آن 1534 می باشد . ورسک از جمله پل ‌های استراتژیک ایران است که توسط مهندسان آلمانی و اتریشی با تضمین۷۰ ساله احداث شد .

سه خط طلا
سه خط طلای رآه آهن شمال در سه کیلومتری پل ورسک و بعد از آبادی ورسک به سمت گدوک در ارتفاعات شرق جاده تهران – شمال مشاهده می ‌شود . این خطوط برای کم کردن شیب و افزایش ضریب قدرت لوکوموتیو ها به این شکل بنا شده است .

neka1.blogfa.com

1 نظرات:

ارسال یک نظر