کانون ایرانیان: عکس» غار علیصدر در استان همدان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

عکس» غار علیصدر در استان همدان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
این غار در روستای علیصدر از توابع شهرستان کبودر آهنگ و در 75 کیلومتری شمال‌ غربی شهر همدان ( به طول جغرافیایی 48 درجه و 18دقیقه و عرض 35 درجه و 18 دقیقه ) قرار گرفته است که یکی از عجایب طبیعی جهان و نمونه نادری از غار های آبی قابل قایقرانی است . این غار دارای ارتفاع 1900 متر از سطح دریاست .

این غار در ارتفاعات ساری قیه نزدیک روستای علیصدر ( یا علی سرد ) شهرستان کبودر آهنگ ( استان همدان ) واقع شده است . ارتفاع غار از سطح دریا ۲۱۰۰ متر است . محوطه غار دالان‌ های پیچ در پیچ و دهلیز های متعددی دارد . از مجموعه رشته آب ها ، دریاچه بزرگی در درون غار بوجود آمده و از این رو نفوذ به عمق غار تنها با قایق میسر است . غار علیصدر یکی از دیدنی ‌های جهانگردی استان همدان است .

زمین شناسان قدمت سنگ های این غار را به دوره ژوراسیک از دوران دوم زمین شناسی (۱۹۰-۱۳۶ میلیون سال قبل ) نسبت می‌ دهند .

مردم روستای علیصدر و روستا های اطراف ، از قدیم الایام به وجود این غار پی برده بودند و از آب آن بهره برداری می ‌کردند . تا اینکه در 5 مهر ماه ۱۳۴۲ شمسی گروهی ۱۴ نفره از اعضای هیئت کوه نوردی همدان ، غار علیصدر را مورد بازدید و کاوش قراردادند و توانستند با وسایل ابتدایی ، مانند فانوس و تیوپ لاستیکی ، مسافتی از غار را طی کنند . در سال ۱۳۴۶ با پخش خبر کشف این غار شگفت انگیز و بی انتها در سطح رسانه ‌های ملی ، سیل محققان ، کوه نوردان و علاقه مندان به آثار طبیعی به سوی آن سرازیر شد .

در سال ۱۳۵۲ کوه نوردان همدان دهانه و ورودی غار را به قطر ۵۰ سانتی متر تعریض کردند و از سال ۱۳۵۴ استفاده عمومی از غار علیصدر آغاز شد . از آن روز تاکنون جهت سهولت بازدید و رفاه حال گردشگران کارهای زیادی درون غار انجام شده که علاوه بر افزایش طول مسیر آبی برای قایقرانی ، مسیر هایی در خشکی به مسیر بازدید افزوذه گشته که مناظر جدید و بدیعی را در جلوی دیدگان مشتاق گردشگران قرار می ‌دهد .

اطلاعات زمین شناسی
دهانه اصلی غار علیصدر در روستای علیصدر که مربوط به شهرستان کبودر آهنگ می ‌باشد قرار دارد . هم چنین این غار در فاصله ۷۵ کیلومتری شمال غربی همدان در کوه های زاگرس مطابق طول جغرافیایی ۱۵٫۳ درجه و ۳۵٫۱۸ درجه و عرض جغراقیایی ۱۸٫۸ درجه و ۴۸ درجه و ارتفاع ۱۹۸۰ متر از سطح دریا واقع شده‌ است . این منطقه دارای آب و هوای نیمه خشک است و میزان متوسط بارش سالانه ۳۰۰ میلی لیتر است . رشته علیصدر قسمتی از واحد های شکل گرفته در غرب ایران موسوم به تشکیلات متعلق به دوران ژوراسیک است و با رشته‌ های متناوب از شیست ها و سنگ های شنی در لا به لای پایه آن و یک رشته از ترکیبات آهکی که مثل خاک رس خاکستری تیره بوده و به صورت لایه ‌های نازک روی شیست ها قرار گرفته و یک لایه سبک تر از کریستال های آهکی در بالا قرار گرفته‌ است که محصول تغییراتی است که ناشی از حرارت و فشار بالا مربوط به فعالیت های آتشفشانی در غرب رشته کوه علیصدر است . رشته علیصدر به خودی خود چینه ‌ای ( قسمتی که از روی زمین بالا آمده باشد ) از یک طاقدیس بزرگ است که محور اصلی اش در جهت شمال به جنوب است . زاویه قرارگیری لایه ‌ها در غار علیصدر و نواحی مجاور آن در حدود ۴۰ الی ۴۵ درجه‌ است . طول رشته علیصدر حدود ۲ کیلومتر است . بیشترین ارتفاع رشته ۲۱۸۰ متر است و ارتفاع در محل دهنه ورودی که در شمال رشته علیصدر قرار گرفته ۱۹۸۰ متر است .

در طرف جنوب ، برآمدگی آهکی به مسافت حدود ۳۰ کیلومتر ادامه می‌ یابد و به رشته کوه های چاله کن و سارقیه متصل می‌ شود . محور طاقدیس در این قسمت جنوبی در جهت N۱۱۵E قرار می‌ گیرد . بنابراین رشته علیصدر حد فاصل بین کوه های علیصدر و کوه چاله کن از رشته اصلی جدا شده و در قسمت شمالی ۲۵ درجه در مسیر خلاف گردش ساعت چرخیده ‌است .

قایقرانی در غار
آنچه که غار علیصدر را از سایر غار های آبی جهان متمایز می ‌کند ، سهولت استفاده از کانال های آبی درون آن است که به سبب وسعت آن به راحتی می ‌توان در آن طی مسیر کرده و با قایق ‌های معمولی از درون آنها گذشت . براساس همین گزارش شکست های زیادی در رشته علیصدر وجود دارد . بین ۳-۲ شکست در هر متر . بعلاوه تعدادی سوراخ قیفی شکل در فواصل ۲-۱ متری مشاهده می‌ شود که هر دو مشخصه ، نفوذ سریع آب های سطحی را تسهیل می کند .
امکان دسترسی به غار علیصدر از سه مسیر فراهم است :
1 - همدان لالجین به بیجار که جدید الاحداث و مناسب تر است .
2 - از تقاطع سه راهی پایگاه هوایی نوژه ( در جاده همدان به رزن )
3 - از طریق همدان به صالح آباد .
غار علیصدر در ارتفاعات ساری قیه ( صخره زرد ) ‌به وجود آ مده است . در این کوه دو غار دیگر به نام های سوباشی و سرآب وجود دارد که ترتیب 11و 7 کیلومتر با غار علیصدر فاصله دارند به لحاظ گسترش زیاد لایه های سنگ آهک متبلور در منطقه امکان ارتباط بین غار های مذکور با غار علیصدر وجود دارد .

چگونگی ایجاد
در نتیجه ترکیب آب حاصل از بارش قطرات باران با گاز دی اکسید کربن موجود در هوا تشکیل اسید کربنیک ضعیف و نفوذ آن در زمین های آهکی و انجام واکنش شیمیایی ترکیبی ناپایدار به نام بی کربنات کلسیم به وجود آورده است چون این ماده در آب محلول است در درون لایه های آهکی ضخیم فضا های خالی ریزی ایجاد کرده و این فضا های خالی میلیون ها سال گسترش پیدا کرده و به مرور به هم پیوسته اند و به عبارتی میلیون ها سال قلم صانع جهان خلقت به حکاکی و نقش آفرینی این شاهکار شگفت انگیز مشغول بوده است تا این غار بسیار وسیع در دل زمین ایجاد شده است .

آب غار در قسمت های مختلف آن از صفر تا 14 متر در نوسان است آب دریاچه غار از چشمه های زیر زمینی ریزش مداوم آب از دیوار و سقف غار تامین می شود که منشا آنها به طور کلی از محل ریزش های جوی است سقف غار که در بعضی قسمت ها تا حدود 10متر از سطح آب ارتفاع دارد پوشیده از کربنات کلسیم خالص و در بعضی قسمت ها مخلوط با عناصر دیگر است که بر سر راه جریان آب از خارج به داخل غار به وجود آمده اند این رسوبات به صور مختلف استالاکتیت هایی ( چکنده ) را تشکیل داده اند و در کف غار و در جا هایی که آب وجود ندارد استالاکمیت هایی ( چکیده ) با اشکال متنوع و جذاب به وفور دیده می شود منظره داخل غار بسیار بدیع و هوای آن یسبار پاک و لطیف بوده و عاری از هر گونه گرد و غبار و آلودگی میکروبی است و در تابستان خنک و در زمستان گرم و مطبوع است همچنین هوای داخل غار سبک بوده و حالت سکون مطلق دارد به طوری که چنانچه شمعی در آنجا روشن کنند هیچ گونه حرکتی در شعله شمع دیده نمی شود . در برخی از معابر غار 10 الی 11 کیلومتر پیشروی شده است ولی هنوز تمام کانال ها و شبکه های ارتباطی غار کشف نشده اند در حال حاضر پس از طی مسیر قابل قایقرانی غار نوردی پیاده در قسمت خشکی غار آغاز می شود و گردشگران پس از طی مسافتی نسبتا طولانی مجددا با قایق ادامه مسیر می دهند تا کنون 14 کیلومتر از معابر غار کشف شده ولی تنها 4 کیلومتر از معابر که با پرژکتور نور پردازی شده اند مورد بازدید قرار می گیرند در مجموع بازدید از محوطه وسیع قندیل بزرگ جزایر سوم و چهارم قایقرانی غار نوردی و گذر از پیچ و خم گذرگاه های آبی و دالان هایی با سقف بلورین به بیننده می باوراند که در این اثر حقیقتا یکی از شاهکار های جهان آفرینش است و هیچ وصفی توان توصیف این همه شکوه و زیبایی را ندارد .

تاسیسات رفاهی و تفریحی جانبی
در مجموعه سیاحتی غار علیصدر برای بازدید کنندگان تسهیلاتی شامل : یک باب مهمانسرا ، 10 دستگاه ویلای چوبی یک و دو خوابه ، 16 دستگاه سوئیت اقامتی ، 50 دستگاه چادر صحرائی ، رستوران ، بازارچه خرید مواد خوراکی و صنایع دستی ، نمازخانه ، سرویس بهداشتی ، توقفگاه اتومبیل ، وسایل بازی کودکان ، فضای سبز و امکان کوهنوردی فراهم است .

wikipedia.org

0 نظرات:

ارسال یک نظر