کانون ایرانیان: عکس» پنجشنبه‌ بازار میناب در استان هرمزگان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

عکس» پنجشنبه‌ بازار میناب در استان هرمزگان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
بازار میناب بازاری تاریخی در بخش مرکزی از توابع شهرستان میناب در استان هرمزگان و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است .

این بازار در مرکز شهر میناب قرار دارد . از یک سو به بازار می ‌رسد و از سوی دیگر به میدان اصلی شهر متصل می ‌گردد . این بازار محل عرضه صنایع دستی و تولیدات سنتی و خانگی است . در این بازار انواع حصیر ، ظروف حصیری ، سفال ، لوازم دوخت لباس ، پوشاک زنان ، برقع ، ماهی و انواع مواد غذایی عرضه می ‌گردد .

پنجشنبه‌ بازار جدید میناب :
اکنون بازار دیگری با نام پنجشنبه بازار در حاشیه رودخانه میناب و در امتداد بلوار ساحلی تشکیل شده‌ است البته کالا های این بازار دیگر مثل پنجشنبه بازار قدیم کالا ها و صنایع دستی حصیری و سفالی نیست و همه نوع کالایی در این بازار جدید یافت می‌ شود . پنج شنبه بازار موتور سیکلت فروشان و پنج شنبه بازار دام ( گاو گوسفند و بز ) که به پا کنار مشهور است که در امتداد بلوار ساحلی شهر میناب ایجاد شده ‌اند از دیگر بازار‌ های قابل ذکر در میناب می ‌باشند که مشتر ی های خاص خودشان را از سراسر استان و نیز استان همجوار ( کرمان ) را دارد .
یکی از مکان های دیدنی که با فعالیت اقتصادی مردم به خصوص زنان در آمیخته ، پنجشنبه بازار میناب است .
شهرت این بازار گردشگران و علاقه مندان بسیاری را به این محل کشانده است این بازار که روزهای پنجشنبه هر هفته رونق می گرفت نه تنها اهالی این شهر بلکه بلکه کسبه و خریدارانی از شهر هایی مانند جیرفت ، کهنوج ، منوجان ، نودژ ، رودان ،رودخانه ، بشاگرد ، سندرک ، سیرجان ، سیریک ، جاسک ، بندر عباس و داراب را پذیرا می باشد حضور مردم در این مکان فراتر از یک فعالیت اقتصادی بوده است در کنار داد و ستد های رایج فرصت دید و بازدید بیشتر و حتی وصلت و ... در این بازار صورت می گرفته است .

پس از یک هفته انتظار ، فروشندگان محصولات خود را جهت فروش به پنجشنبه بازار عرضه می کردند این محصولات که بیشتر شامل کوزه ، کوار ، گراشى ، ظروف سفالى ، بادبزن ، انواع حصیر ، سبد ، دم کش و ده ها نوع صنایع دستى دیگر بوده است که حاصل تلاش کشاورزان ، صنعتگران و کسبه اطراف می باشد و البته در این میان صنایع دستی جایگاه ویژه ای داشته است این محصولات که اغلب از مرغوبیت خاصی برخوردار بوده است و انواع آنها به بیش از 160قلم می رسد بیشتر حاصل دست زنان هنرمند منطقه است .

پنجشنبه بازار میناب گذشته پر رونقی را پشت سر گذاشته است روز هایی که هجوم جمعیت به این بازار به اوج خود می رسید صدای همهمه مردم و کسبه در هم می آمیخت صنعت گران مینابی در گوشه ای از بازار مشغول ساخت محصولات خود در انظار عمومی بودند و این بازار در واقع یک نمایشگاه گسترده از توانایی های مردم این منطقه بوده است . کوزه ای سفالی مانند جهله از جمله صنایعی بوده است که با دستان هنرمند ان روستای شهوار میناب شکل می گرفت و البته مشتریان فراوانی داشته است . مورخان سابقه این صنعت را به ده هزار سال پیش یعنی دوره باستان می دانند به جز میناب در منطقه کلپورگان بلوچستان نیز کار می شود .

امروز از گذشته با رونق پنجشنبه بازار میناب خبری نیست در اثر ساخت و ساز های عریض و طویل و بی قاعده این مکان فرهنگی - تاریخی هر روز کوچکتر از گذشته می شود فروشندگان پنجشنبه بازار توسط شهرداری هر روز به گوشه ای رانده می شوند این روز ها عده ای از فروشندگان توسط شهرداری در حاشیه رودخانه میناب مستقر شده اند و عده ای دیگر بر حسب همان عادت دیرینه در این مکان تاریخی که اصلن دیگر رونق گذشته را ندارد حاضر می شوند .
بازار در ایجاد ارتباط میان مردم نقاط مختلف این شهرستان و روستاییان با شهریان نقش مهمی را ایفا می كند و این آشنایی در ارتباط های میان فروشندگان گاه منجر به ایجاد وصلت میان آنها می شود .
Wikipedia
Magiran.com
Hurmuz.com

0 نظرات:

ارسال یک نظر