کانون ایرانیان: عکس» بون کوه چهار برکه در استان هرمزگان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

عکس» بون کوه چهار برکه در استان هرمزگان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
بون کوه چهار برکه نام رشته‌ کوهی در جنوب ایران است . این رشته کوه در جنوب شرقی دهستان کوخرد در بخش کوخرد شهرستان بستک و در غرب استان هرمزگان در جنوب ایران واقع شده‌ است . کوهیست مخروطی که در موازات « رَخ بَندُو » و کوه خآب و در جنوب غربی مِهران قرار دارد . راه مشهور « گوچی » و گردنه گوچی و پیچ های خطرناک آن از فراز این کوه می ‌گذرد . اگر از قُلَهِ کوه به طرف جنوب « گوچی » بنگریم ، چین‌ های جبال تا افق ممتّد می ‌گردد ، و به تدریج ، ارتفاع آنها کم شده ، بین آنها دره‌ های عمیقی دیده می ‌شود که در بعضی از آنها نهر های کوچک ( آودون )‌ ها و اشکفت ها ، و در منحدرات « گوچی » و گری آن جنگل هایی از درخت سمر ، کنار ، موجود می ‌باشد . این چین ‌ها موازی هستند و منظم و فقط ارتفاع بعضی قلل در منطقه « أرمک » که راه مالرو نیز هست است کاهش می‌ یابد . در بون کوه یک کاروانسرا به نام ( کاروانسراى بون کوه ) و چهار برکه و چند حشم ‌نشین وجود دارد .

محصولات این کوه
* مرو تلخ
* آویشن
* پونه
* مروخوش
* شیرین بیان
* انغوزه
* بنه
* قارچ صدفی
* اسطوقدوس ( گیاهی خوشبو که با چای مصرف می ‌شود )
* کیون
* خاکشیر
* بادام کوهی

و دیگر گیاه های داروئی ، و همچنین درخت های تنومندی مانند كُور ، کُنار ، کِرت ، سمر ، کُوهِنگ ، سَلَم در پایه این کوه زیاد وجود دارد که اهالی برای زغال و هیزم از آن استفاده می ‌نمایند .

جانوران
جانوران مختلفی که در این کوه وجود دارند که عبارتند از : خوک ، گرگ ، شغال ، آهو ، بز کوهی ، روباه ، کفتار ، خرگوش ، جوجه ‌تیغی ، و غیره از حیوانات کوهی وجود داشته بوده ‌است ، ولی در سنوات اخیر بیشتر این حیوانات رو به انقراض رفته ‌است . و همچنین پرندگان مختلف کوهستانی نیز در این کوه زندگی می‌ کنند که عبارتند از : کبک ، تیهو ، قُمری ، بادخور ، سبزقبا ، سهره ، چکاوک ، فاخته ، بلبل ، چکاوک هدهد ، دم جنبانک ، جغد ، گنجشک می‌ توان نام برد .

ارتفاع بون کوه چهار برکه
ارتفاع این کوه از سطح دریا بین ۳۰۰۰ تا ۳۶۰۰ متر می ‌باشد ، این کوه به سمت مشرق ادامه دارد و همچنین از سمت مغرب به « بون کوه لوز » و به رشته « کوه زیر » پیوند دارد . در منطقه بون کوه چهار برکه شکارگاه ‌ها و تفریحگاه ‌های زیادی وجود دارد ، همچنین غار ها و اشکفت‌ های فراوانی نیز وجود دارند که کوهنوردان در شب های زمستانی در آنها پناه می‌ گیرند .

wikipedia.org

0 نظرات:

ارسال یک نظر