کانون ایرانیان: عکس» حمام سیبه در استان هرمزگان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

عکس» حمام سیبه در استان هرمزگان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
حمام سیبه نام گرمابه ‌ای تاریخی در روستای کوخرد از توابع بستک واقع در بخش کوخرد شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان ، از آثار هاى تاريخى و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است .

پیشینه
پیشینه این گرمابه به پیش از اسلام بر می‌ گردد و بدست مردم بومی زرتشتی ( گبره ) ساخته شده‌ است . اين بناى تاريخى به دوره ساسانیان بر مى گردد .

شهر سیبه
بنا به نظر عامیانه مردمان شهر قدیمی و بزرگ سیبه در پی سیلی که از آبراه‌ های کوه‌ های شمال سیبه یعنی درواه شمو به راه افتاده بود ناچار به ترک سیبه شدند و بازماندگان آنان دهستان کوخرد را بنیاد نهادند . گرمابه سیبه نیز از آثار همان مردمان است .

حمام سیبه به صورت برکه ‌ای سر بسته با شیار هایی در اطراف آن در زیر زمین مدفون بوده که با آمدن باران بخشی از این سازه قدیمی و تاریخی و یکی از آثار های مهم باستانی کوخرد از زیر خاک نمایان می‌ شود . دور تا دور حمام سیبه عمق دایره مانندی دارد که باران آن را مشخص کرده ‌است . در عمق زمین به اندازه ۳ متر ساختمان و سقف حمام بوده‌ است که اگر دور تا دور این ساختمان برداشته شود گرمابه به صورت کامل پیدا می ‌شود و نم و جلوه ‌ای از آثار قدیم را به معرض تماشا می ‌گذارد . حمام سیبه برای کوخرد و شهرستان بستک و منطقه حائز اهمیتی بسیار است ، این حمام به گفته کارشناسان مربوط به دوره پیش از اسلام است . درباره بازسازی این گرمابه صحبت هایی مطرح شده‌ است .
Wikipedia.org

0 نظرات:

ارسال یک نظر