کانون ایرانیان: ایل گلی ( ال گولی یا شاه گول ) در استان آذربایجان شرقی
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۱۵, جمعه

ایل گلی ( ال گولی یا شاه گول ) در استان آذربایجان شرقی

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/

ایل گلی ( شاه گلی ) از گردشگاه های زیبای تبریز است که در جنوب شرقی تبریز بر دامنه تپه ای واقع شده . ایل گلی استخری بزرگ به شکل مربع به مساحت 54 هزار و 675 متر مربع است و در جنوب آن تپه ای وجود دارد که آن را از بالا تا پایین ، همسطح استخر ، پله بندی کرده و نهر آبی از آن به سمت پایین روان است . در مرکز استخر ، عمارتی به شیوه سنتی در دو طبقه ساخته شده و اطراف استخر به صورت پارک بسیار زیبا و فرح بخشی درآمده که یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی به شمار می رود .
آنوبانینی توسعه این محل را در جهت گسترش توریسم منطقه بسیار مهم می داند و از آنجا که همکنون هتل بسیار زیبایی نیز در نزدیکی آن بنا شده است توجه بیشتر به ایل گلی برای جذب روز افزون جهانگردان ضروری است . بنای نخستین عمارت ایلگلی ( شاه گلی ) را به دوره آققویونلوها نسبت می دهند که یکبار در زمان صفوی و بار دیگر در زمان قاجار ، توسط " قهرمان میرزا " پسر " عباس میرزا نایب السلطنه " در ایام حکمرانی بر آذربایجان ، بازسازی شده است .
درباره تاریخ بنای ایل‌گلی اطلاعات زیادی وجود ندارد ؛ ولی کاخ مذکور بر اثر فرسودگی ناشی از گذشت زمان و رطوبت ناشی از آب استخر در سال ۱۳۴۶ خورشیدی تخریب و در سال ۱۳۴۹ خورشیدی کاخ دو طبقه‌ای با سبک و سیاق عمارت قدیمی احداث گردید و مورد بهره‌ برداری قرار گرفت .
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، ایل‌گلی به‌ مدت چند سال تعطیل شد و بلا استفاده ماند . ولی پس از مدتی این مکان بازگشایی گردید و هم ‌اکنون مردم تبریز همانند روز های پیش از انقلاب ، در روزهای تعطیل و مناسبت‌ های گوناگون در این مکان حضور می ‌یابند .

« نادر میرزا » درباره ایل گلی می ‌نویسد : « این آبگیر در اوایل حکومت قاجار ، ملک یک سلسله از مساوات تبریز و انباشته از خاک و ریگ بود . قهرمان میرزا پسر هشتم عباس میرزا نایب ‌السلطنه که در آن هنگام حکمران آذربایجان بود ، آن ملک را در مقابل سالی سی و پنج خروار غله بخرید . سپس در آبادی و عمران آن همت گماشت » .
اعتماد السلطنه نیز در این باره می‌ نویسد : « عمارت دریاچه عبارت از کلاه ‌فرنگی دو طبقه بسیار آبادی است و بزرگی این دریاچه به درجه‌ ای است که به‌ قدر دو آسیا سنگ آب در آن وارد می ‌شود ؛ ولی مدت شش ماه از آب پر می ‌گردد » .
tab-riz.persianblog.ir

0 نظرات:

ارسال یک نظر