کانون ایرانیان: غار سهولان در استان آذربایجان غربی
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۱۷, یکشنبه

غار سهولان در استان آذربایجان غربی

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/

غار « سُهولان » در روستای « سهولان » 42 کیلومتری شمال شرق مهاباد در استان آذربایجان غربی واقع شده ‌است .
سهولان به زبان کردی به معنی یخبندان است و مردم محلی غار را « کونه کوتر » یعنی لانه کبوتر نیز می ‌نامند . دلیل این نامگذاری وجود تعداد زیادی لانه کبوتر درون غار است .
این غار در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار دارد .

مقدمه ای درمورد غار سهولان :
هر چند از نظر آغاز پیدایش به دوره دوم زمین شناسی ( کرتاسه ) برمی گردد اما در هیچ یک ازکتب معتبر فارسی . کردی . ترکی و عربی نامی از آن برده نشده است . تنها " ژاک دمورگان "جهانگرد فرانسوی بین سال های 1896-1892میلادی کهدر ایران مشغول نوشتن کتاب جغرافیای غرب ایران بوده غار را دیده و با کمک ساکنین روستا بوسیله کلک از راه آبی وارد غار گشته و از راه خشکی بالایی خارج گشته است . کروکی دمرگان 60% با واقعیت کنونی همخوانی دارد . در سال 1350 ه.ش یک هیئت غارنورد از دانشگاه آکسفورد با تجهیزات کامل از غار دیدن کرده و درباره ی آن نوشتند که غار سهولان یکی ازعجیب ترین غار های آبی جهان به شمار می رود . سرانجام در سال1370ه.ش هیاتی برای شناسایی از غار دیدن کرده و اقداماتی اولیه را برای بازگشایی مسیر انجام داد نکهدر سال 1376 ان را تکمیل نموده و در نهایت شهرداری مهاباد ان را برای استفاده عموم آماده نمود اما هنوز برای کشف مسیر های دیگر غار باید کار کرد . هم اکنون این غار توسط شرکت تعاونی گردشگری و تفریحی غار سهولان و شهرداری مهاباد اداره می شود .

سهولان از نظر تاریخی :
به گفته کارشناسان این غار از قدیم الایام مورد استفاده مردم قرار گرفته و در این رابطه سفال هایی مربوط به دوره ی اشکانی و جام مسی ایلخانی کشف شده است . مردم روستای مجاور که غار با نام روستایشان " سهولان " شناخته شده است - به یاد دارند که در قسمت خشک غار گور هایی وجود داشته که به زمان حمله روس ها به منطقه و پناه گرفتن مردم به ان جا برمی گردد .

مشخصات فیزیکی غار :
غار از دو بخش آبی باسه حوضچه به هم چسپیده و بخش خشکی مجاور آن درست شده است غار آهکی است بنابراین دارای قندیل های زیبا و فراوانی است که بر هر کدام از آن ها نامی نهاده اند مثل : هشت پا - لاک پشت - ستاره دریایی - خوشه انگور و ... . عمیق ترین قسمت آبی غار 52 متر و میانگین عمق آن20متر می باشد غار فعال بوده و دلیل فعالیت آن رشد قندیل ها است . ارتفاع بخش خشکی غار به 250 متر می رسد که مزین به قندیل های بسیا زیباست که با برق رسانی انجام شده برای بازدید کنندگان ملموس است . موجوداتی زنده در داخل غار وجود دارند که عمده آنها کبوتر و خفاش استو همچنین نوعی سخت پوست شبه آرتیمیا در داخل آب یافت شده که مستلزم شناسایی بیشتر است . در محل اتصال قسمت آبی با خشکی در عمق غار یا شیب تند وجود دارد که در انتهای ان تونلی کنده شده وجود دارد کهبه عقیده ی کارشناسان مربوطه راهی مخفی برای رسیدن به قلعه ی بالای کوه بوده که بر اثر مرور زمان مسدود گشته است .

مختصات سنگ ها وآب داخل غار :
جنس سنگ ها : آهک دولومیتی ورسوبی .
فشار هوا در غار :892میلی بار .
رطوبت :70%الی80%. .
ارتفاع آب از سطح دریا :1780متر .
دمای هوای داخل : 13درجه بالای صفر .
دمای آب غار : متغیر در فصول مختلف بین 7 الی10درجه .


kooh-v-mahabad.blogfa.com
matinfar20.persianblog.ir

0 نظرات:

ارسال یک نظر