کانون ایرانیان: فقرگاه در استان آذربایجان غربی
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۱۷, یکشنبه

فقرگاه در استان آذربایجان غربی

مَهاباد یکی از شهر های استان آذربایجان غربی در ایران است . زبان مردم این شهر کردی سورانی می ‌باشد . این شهر دارای آثار تاریخی زیادی می ‌باشد که فقرگاه و غار آبی سهولان از جمله آثار تاریخی آن هستند ، جمعیت این شهر طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن ایران در سال ۱۳۸۵ برابر با ۱۳۳٬۱۵۴ نفر می‌ باشد .
دخمه فقرگاه در نزدیكی تاش تپه در محلی موسوم به فقرگاه واقع شده و ظاهراً آرامگاه یكی از شاهزادگان دولت ماد می باشد .
دخمه فقرگاه ( به کردی: فَقرَقا ) ، مقبره ‌ای مربوط به زمان مادهاست و در کنار روستای ایندرقاش نزدیک شهر مهاباد قرار گرفته ‌است . این دخمه دو طبقه‌ دارد . چهار ستون سنگی و ۳ گور خالی داخل آن وجود دارد و از نظر حجاری و ستون بندی در رده مقبره‌های مهم دوره ماد است .
دیاکونوف باستان شناس معروف در مورد این دخمه می ‌گوید :
« شمالی ترین مقبره مادی فخریک در مانای باستانی و نزدیک مهاباد است که جلوخان ندارد و سقف ساده سنگی آن را چند ستون نگاه می ‌دارد و ظاهراً محلی برای گذاشتن جنازه‌ ها بوده‌ است . تعیین تاریخ این مقبره دشوار است ولی تشریفات تدفین در آن با مراسمی که پیشتر در ناحیه اطراف دریاچه ارومیه متداول بوده تفاوت دارد و در نتیجه نمی ‌توان تاریخی قدیمی تر از قرن هفتم برای آن قائل شد » .

یکی از مشخصات مهم و حتمی این مقابر ساختار آنها بر صخره ها و نمای ظاهریشان که رو به جنوب است ، می باشد .
علاوه بر اینها كشفیات باستانشناسی كه از تپه حسنلو واقع در 9 كیلومتری شمال خاوری شهر نقده به دست آمده ، مبین آن است كه این نواحی از شش هزار سال پیش از میلاد مسیح مسكونی بوده ، و تمدنی پیشرفته نیز داشته است . در سال 1337 از این تپه جام بزرگ طلایی گران بها و نفیس با نقوشی بسیار زیبا بدست آمد كه هم اكنون در موزه ایران باستان تهران نگهداری می شود .

0 نظرات:

ارسال یک نظر