کانون ایرانیان: قره کلیسا در استان آذربایجان غربی
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۱۷, یکشنبه

قره کلیسا در استان آذربایجان غربی

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/

قره کلیسا ( کلیسای تادئوس مقدس ) ، نام کلیسایی تاریخی در استان آذربایجان غربی ایران است .

قره کلیسا از بنا های مذهبی متعلق به ارامنه است . این کلیسا در جنوب ماکو و ۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران - قره ضیاء الدین در کنار روستایی به همین نام واقع شده ‌است . در تاریخ ۷ ژوئیه ۲۰۰۸ ، مجموعه قره کلیسا ، شامل سه کلیسای اصلی با نام ‌های قره کلیسا یا سنت تادئوس ، سنت استپانوس و زور زور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید .

تاریخچه قاره کلیسا
قره کلیسا در ناحیه به ‌به ‌جیک شهرستان چالدران . در سال ۶۴۴ یا ۶۴۵ هجری قمری تجدید بنا شد . فرمان شاه عباس اول صفوی در حمایت از ارمنیان بر روی سردر آن دیده می ‌شود . عباس میرزا ولیعهد فتح ‌علی ‌شاه نیز تزئیناتی بر آن افزوده ‌است .

قره کلیسا که در بین ارامنه به تاده مقدس معروف است ، در قرون چهارم تا ششم میلادی بر روی مزار تادئوس ( طاطاؤس ) مقدس یكی از حواریون عیسی مسیح است . به استناد منابع تاریخی بخشی از ارمنیان پیرو دین زرتشت بوده‌ اند و بخشی نیز آئین مهرپرستی داشته‌ اند . برای نخستین بار در سال ۴۳ میلادی دو نفر از حواریون به نام‌ های طاطاوس و بارتولومئوس از شمال بین النهرین گذشته و برای تبلیغ در شهر ( آرداز ) که مرکز پادشاهی ارامنه بود اقامت میکنند و بدون توجه به دستور سنادوک ( پادشاه زرتشتی ارمنستان ) به تبلیغ آیین مسیح دست می زنند و در نتیجه ۳۵۰۰نفر از جمله دختر پادشاه به نام ( ساندوخت ) به دین مسیح می ‌گروند . و پادشاه ارمنستان برای ممانعت از تبلیغ دین مسیح ، در سال ۶۶ میلادی فرمان قتل عام آنان را صادر می کنند و همه ارامنه مسیحی ، از جمله دختر پادشاه به قتل می ‌رسند و اجساد آنان را در محل فعلی قره کلیسا و حوالی آن مدفون می ‌سازند .

« تادئوس مقدس » که یکی از حواریون عیسی مسیح و از بنیان‌ گذاران کلیسای ارمنی است ، در سال ۶۶ میلادی بخاطر بشارت مسیحیت به قتل رسید . مقبره وی در قره کلیسا قرار دارد و به صورت یکی از زیارتگاه ‌های مهم ارمنیان از آن یاد می‌ شود .

ارامنه مدعی هستند که کلیسای طاطاوس اولین کلیسایی است که به دستور مبشرین و حواریون مسیح در دنیا ساخته شده است و چون از نظر مذهبی شهادت را بزرگترین سعادت برای بشر می دانند ، هر سال در روز های آخر تیر ماه و هفته اول مرداد ماه که مصادف با قتل تادی مقدس و پیروان مسیحی او است در قره کلیسا مراسم خاصی بر پا می ‌دارند .

قره کلیسا به عنوان نهمین میراث تاریخی - فرهنگی ایران در سی و دومین کمیته میراث جهانی یونسکو در کبک کانادا ثبت جهانی شد .

قره در زبان آذری به معنی سیاه است و وجه تسمیه این نام سیاه بودن قسمتی از کلیساست .
ظاهرا ساختمان اصلی کلیسا تماما از سنگ های سیاه ساخته شده بود که پس از بازسازی ، قسمتی از سنگ ها با سنگ های سفید جایگزین شده است .

به احتمال زیاد این عمل به صورت عمدی انجام شده تا آیندگان از شکل و ظاهر اولیه کلیسا مطلع باشند .

tabnak.ir ، parchamdar.com

0 نظرات:

ارسال یک نظر