کانون ایرانیان: دژ بسطام در استان آذربایجان غربی
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۱۷, یکشنبه

دژ بسطام در استان آذربایجان غربی

http://kanooneiranian.blogspot.com/
دژ بسطام در حوار روستای بسطام واقع شده است و توسط روسای دوم (645 -685 پیش از میلاد ) ساخته شده و یکی از مهم ‌ترین شهر های اورارتویی زمانی خود بوده است . این قلعه با سلطه قوم ماد بر این منطقه بصورت متروک مانده است و فقط در دوران قرون وسطی ( همزمان با دوره مغول ) توسط گروهی از مسیحیان مورد سکونت قرار گرفته که از آنها نقش صلیب هایی بر روی صخره‌ های باقی مانده است . آثار دوره اورارتویی شامل ساختمان شرقی : محله مسکونی ، قلعه ، آثار پشت دژ و کانال آبرسانی است . کاوش های باستانی نشان می‌ دهد که این قلعه طی 50 سال و در سه مرحله ساخته شده و دارای معبد ، بازار ، و مقر حکومتی ، برج ، بارو ، دروازه و راه های مخفی خروج مخصوص به خود بوده است .

قلعه دارای دیوار های مستحکم سنگی است که بر روی صخره‌ ای بلند مشرف به شدت و دره ‌ای بزرگ قرار دارد سه اشکوب ( طبق ) با کارکرد های مختلف است :
اشکوب تحتانی مشتمل بر دروازه ، مهمانسرا ، اصطبل و قرارگاه سربازان
اشکوب میانی که معبدی است با اطاق های متعدد

اشکوب فوقانی که اوج هنر معماری اورارتویی است و دارای سکونت گاه ، مقر فرماندهی و راههای خروجی به بیرون از قلعه می‌ باشد .
این قلعه دارای سه بخش عمده شامل ساختمان شرقی محوطه مسکونی ( که افسران و کارمندان عالی رتبه با خانواده هایشان در آنجا زندگی می کردند ) و خود قلعه می باشد . ساختمان شرقی دارای یک دیوار سراسری پشت بندان است و محوطه حدود دو هکتار را در بر می گیرد .
بر اساس آثار اورارتویی دژ بسطام یک پائین قلعه یک میان قلعه که معبد خدایان اورارتو و یکی از انبار های بزرگ آذوقه در آنجا قرار داشته است و یک بالا قلعه را شامل می شود . بالا قلعه در بلندترین نقطه دژ واقع شده است و احتمالا کاخ حاکم درآن قرار داشته است بر اساس شرایط تاریخی مادها باشکست دادن آشوری ها دو فتح نینوا قدرت مطلق را در منطقه بدست گرفته و اورارتو ها هم به تدریج به مرکز حکومت خودشان که اطراف دریاچه وان در ترکیه فعلی بو عقب نشینی کردند و بالخره برای همیشه از صحنه تاریخ ناپدید شدند .

0 نظرات:

ارسال یک نظر