کانون ایرانیان: ارگ شیخ بهایی در استان اصفهان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۲۰, چهارشنبه

ارگ شیخ بهایی در استان اصفهان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
ارگ شیخ بهایی در شهرستان نجف آباد واقع است . این ارگ از ۶ برج کبوتر خانه تشکیل شده ‌است .
این برج ها جز آثار نادر کشور می باشد و همانند این برج ها را تنها در شهر تبریز می توان دید و این به علت تعداد برج های آن می‌ باشد ، خوشبختانه این اثر با همت شهرداری و تنی چند از میراث دوستان شهرمان مورد عنایت قرار گرفته است و طرح های جالبی برای احیاء این برج ها در دست اجرا می باشد . اولین طرح گردشگری نجف آباد معروف به هفت برج و به نام طرح گردشگری ارگ شیخ بهایی به همت شهرداری نجف آباد باز سازی شده است .

ارگ شیخ بهایی در حصار باغی به مساحت 3000 مترمربع با اعتبار اولیه هفتاد میلیون تومان و با هزینه ای بالغ بر 300میلیون تومان پس از دو سال تلاش شهرداری جهت ثبت آن در آثار ملی كشور ، تكمیل و مورد بهره برداری قرار گرفت . مجموعه ارگ شیخ بهایی كه در ضلع جنوب شرقی نجف آباد در محله جوی خارون و در شهر بهارستان واقع شده ، از جمله آثار تاریخی شهر است كه مرمت ، بازسازی و افتتاح آن به همت مسئولان شهر صورت گرفت . مجموعه فرهنگی تفریحی ارگ شیخ بهایی به عنوان مجموعه ای بی نظیر از برج و بارو با هفت برج منفرد از هم ، با ارتفاع حدود 14متر است كه با دیواری كاهگلی با ارتفاع 4 متر بهم وصل شده اند . تقسیم بندی برج ها در زوایا و اضلاع دیوار ها و نیز سر در ورودی این مجموعه منظره زیبایی را بوجود آورده كه بوسیله هشتی و اتاق هایی در بالا ، پایین و زیرزمین ، ورودی به ارگ را ممكن می سازد . ارگ شیخ بهایی یا همان «هفت برج خارون» در گذشته به منظور فراهم كردن كودهای حیوانی (پرندگان) احداث شده و به جهت مصارف كشاورزی مورد استفاده قرار می گرفت كه در سال های اخیر رو به نابودی و تخریب بود . خوشبختانه شهرداری نجف آباد در اقدامی فرهنگ دوستانه كه نشان از علاقه به حفظ آثار و ابنیه باستانی و نیز ثبت و ضبط میراث فرهنگی شهرستان دارد ، طی دو سال اخیر و به رغم مشكلات فراوان مالی اقدام به بازسازی ، تعمیر ، مرمت ، ثبت ملی این اثر و نهایت هم بهره برداری از این مجموعه تاریخی كرد . مجموعه فرهنگی و تاریخی ارگ شیخ بهایی شامل فضای سبز ، آبنما ، چایخانه سنتی و محوطه ای چشمگیر با كاربری فرهنگی تفریحی است .
این ارگ در سال 1382 به همت شورای اسلامی شهر و شهرداری نجف ‌آباد بازسازی و مرمت شد و به‌ عنوان نخستین مجموعه ‌ی گردشگری غرب استان اصفهان در سال 1384 به بهره ‌برداری رسید .

kousha.fotopages.com

0 نظرات:

ارسال یک نظر