کانون ایرانیان: عمارت اکبریه در استان خراسان جنوبی
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۱۴, پنجشنبه

عمارت اکبریه در استان خراسان جنوبی

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/

عمارت اکبریه ، یکی از بناهای تاریخی شهر بیرجند است . این بنا در دوره قاجاریه و توسط شوکت الملک در دو طبقه ساخته شده ‌است .
فرم معماری آن ترکی با الهامی از معماری روسی است که تلفیق آن با معماری اسلامی ، سبک معماری نوینی را نشان می ‌دهد . این بنا شامل تالار آیینه ، گنبد کلاه فرنگی ، تزئینات مقرنس لانه زنبوری و رسمی بندی که صرفا جهت پذیرایی از نمایندگان سیاسی داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌ گرفته‌ است .
این مجموعه اکنون در انتهای خیابان معلم بیرجند قرار دارد ولی در گذشته هسته مرکزی روستای اکبریه را تشکیل می داده . مجموعه اکبریه با کاربری مسکونی و حکومتی ساخته شده . قسمتی از فضاها و اندرونی آن به خانواده علم اختصاص داشته و بخش مرکزی آن ویژه امور دیوانی و حکومتی بوده است . این مجموعه دارای اجزایی نظیر سردر ورودی ، عمارت اصلی ، باغ ، اصطبل ، استخر ، بخش اداری و ... می باشد . مجموعه اکبریه با مساحت 29265 متر مربع و اعیان 5408 متر مربع ، جهت شرقی ، غربی ساخته شده اولین و قدیمی ترین بخش آن جبهه شرقی است که به اواسط دوره قاجاریه مربوط می شود .

بخش مرکزی در دو طبقه احداث شده و اجزای آن عبارتند از : دالان ها ، اتاق ها ، اتاق شاه نشین ، پلکان ، هشتی ها ، گنبد کلاه فرنگی و اتاق آینه که شاخص ترین بخش این مجموعه به شمار می آید در حال حاضر موزه های باستان شناسی و مردم شناسی بیرجند در این بخش قرار دارند . بخش غربی اکبریه نیز در دو طبقه ، در دوره های پهلوی ساخته شده که شامل اتاق ها و راهروهای ارتباطی متعدد است و هم اکنون به ساختمان اداری سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اختصاص دارد در حال حاضر موزه های تاریخ طبیعی و حیات وحش بیرجند نیز در این مجموعه قرار دارد .
بنایی است که در دوره قاجاریه و در زمان حکمرانی شوکت الملک در دو طبقه احداث شده است و با توجه به تزئینات بکار رفته در آن شامل تالار آئینه ، گنبد کلاه فرنگی ، تزئینات مقرنس لانه زنبوری و رسمی بندی صرفا جهت پذیرایی از نمایندگان سیاسی داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می گرفته است . فرم معماری این بنا با توجه به پیش ایوان سرتاسری و ستون های مدور در نمایی آن بصورت ترکی می باشد که ملهم از معماری روسیه است ولی معمار بنا این روش را با عناصر معماری اسلامی در هم آمیخته و سبک معماری نوینی را به نمایش گذارده است .

موزه مردم شناسی مجموعه عمارت اکبریه
موزه مردم شناسی در طبقه اول کاخ موزه اکبریه و به منظور نمایش آداب و رسوم و نوع پوشاک مردم ، مشاغل و حرف و هنر های سنتی منطقه جنوب خراسان ، در سال 1374 بوجود آمد .
قدمت اشیای موزه مردم شناسی به 100 سال پیش بر می گردد .
مسئول موزه ها توضیح می دهد : بازدید کنندگان موزه با ساده ترین وسایل مادی زندگی که بنحوی با معنویات آدمی در هم آمیخته است ، آشنا می شود . اشیاء این موزه ،حکایت از اعتقادات خاص مردم بیرجند می باشد . مجسمه های که در این موزه به نمایش گذاشته شده اند عبارتند از : قالیبافی ، پارچه بافی ، گمانه زنی سفالگری ، عطاری ، دست آسی ، حکیم باشی ، آرایشگری ، مراسم عروسی ، جلک زنی ، حلاجی ، کفاشی ، آهنگری ، سبد بافی ، برداشت محصولات کشاورزی ، کاشت ، داشت ، برداشت و … که در قالب 28 عدد مجسمه به نمایش در آمده است .
در این میان صحنه ای از وضعیت مراسم ازدواج در بیرجند در یکی از غرفه ها قابل توجه است .

0 نظرات:

ارسال یک نظر