کانون ایرانیان: عکس»تالاب آلاگل در استان گلستان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

عکس»تالاب آلاگل در استان گلستان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
تالاب آلاگل بزرگ ترین دریاچه استان گلستان و یک تالاب آب شور است که در شهرستان گنبد کاووس ، بخش داشلی برون و در کنار شهر اینچه برون واقع است .

تالاب آلاگل در چند کیلومتری مرز ترکمنستان و در مرکز شوره زار بزرگ ترکمن صحرا واقع شده و یک دریاچه آب شور است ، به همین جهت پرورش ماهیان آب شور زی دریای خزر به ویژه ماهی سفید و کپور در این تالاب رونق زیادی دارد .
تالاب آلماگل در شمال استان گلستان یکی از سه تالاب بین‌المللی استان است که در نزدیک مرز ایران و ترکمنستان و در حوزه شهرستان گنبد کاووس واقع شده است .
تالاب آلماگل که به معنی دریاچه سیب می‌ باشد از مجموعه تالاب های بین‌ المللی ایران است که در سال‪ ۱۹۷۵در کنوانسیون رامسر به ‌ثبت رسیده ‌است .
این تالاب که در فاصله حدود ‪۷۲کیلومتری شهر گرگان واقع شده است دارای ‪۲۰۷هکتار مساحت بوده و از شمال به اراضی کشاورزی و از جنوب به روستای تنگلی محدود می ‌شود .
در جنوب و جنوب غربی آلماگل همچنین دو تالاب زیبای دیگر به نام های آلاگل و آجی‌گل واقع هستند که آلاگل با حدود ۲۷۰هکتار مساحت در نوار مرزی گلستان در شرق روستای تنگلی و بازارچه مرزی اینچه برون قرار دارد .
آب و هوای این منطقه در تابستان خشک و گرم و زمستان ‌ها معتدل می‌ باشد . متوسط بارندگی این منطقه مشابه تهران و کمتر از 300 میلیمتر در سال است بعلاوه وجود دوره های خشک سالی و تر سالی از ویژگی های بارز اقلیم این منطقه است .

این تالاب ها از نظر موقعیت سیاسی در بخش داشلی برون ، شهرستان گنبد کاووس ( استان گلستان) قرار دارند .
مسیر دسترسی به این تالاب ها از گرگان ( مرکز استان ) به سمت آق قلا و اینچه برون است

تالاب آلاگل در زبان ترکی " ُگل " به تالاب اطلاق می شود و اسامی تالاب های فوق الذکر در زبان ترکمنی به معنی تالاب های شور و گل آلود است . در سال 1354 این تالاب به همراه دو تالاب دیگر ( آجی گل و آلماگل ) تحت یک عنوان به لحاظ داشتن معیار های تالابی زیر در فهرست کنوانسیون حفاظت از تالاب ها ( رامسر ) به ثبت رسید .

شاخص های زیستی ( اکولوژیکی )
پرندگان : همچنانکه اشاره شد این تالاب پذیرای پرندگان مهاجر در زمستا ن است که جوجه آوری نیز می کنند . تا کنون 85 گونه پرنده شامل 19 گونه بومی و 66 گونه مهاجر در این تالاب ها ی سه گانه ( آلاگل ، آجی گل ، آلما گل ) شناسایی شده است . از پرندگان مهاجر نیز 14 گونه آن عبوری بوده و بقیه زمستان گذرانی می کنند و یا در تابستان جوجه آور هستند .
برخی پرندگان دیده شده در این تالاب ها از جمله آلاگل عبارتند از :
فلامینگو ، غاز پیشانی سفید ، پلیکان سفید ، پلیکان پا خاکستری ، قوی گنگ ، قوی فریاد کش ، انواع کشیم ها ، بو تیمار های کوچک ، سلیم ها و پرستو ه
سرپرست حفاظت محیط زیست گنبدکاووس در 24 مهر ماه سال جاری (84) خبر از فرود پیش قراولان پرندگان مهاجر شمال سیبری در این تالاب های بین المللی را داد .
وی گونه های این پرندگان مهاجر را شامل انواع اردک ، قو ، چنگر ، حواصیل ، اگرت ، باکلان ، کشیم ، غاز و پرندگان شکاری از قبیل سنقر تالابی ، عقاب ها ، شاهین و سارگیه ها خواند .

گیاهان این یا در حاشیه تالاب قرار دارند نظیر " گز " و یا ریشه در آب دارند . نظیر لوئی . که تلفیق این دو چشم انداز های بسیار شگفت انگیزی را در این تالاب بوجود آورده است .
از گونه های گیاهی آن می توان به :

Carex sp جگن
Typha angustifoliaلوئی - گرز
Tamarix aphylla شورگز - گز شاهی
Potamogeton pectinatus بارهنگ آبی شانه ای
Phragmites australis نی
Ceratophyllum demersum علف شاخی غوطه ور
Ranunulus trichophyllus لاله میوه کرکی
Juncus spp صوف - سازو
Polygonum amphibium هفت بند دوزیست اشاره کرد .

wikipedia.org

0 نظرات:

ارسال یک نظر