کانون ایرانیان: عکس» سد پانزده خرداد در استان مرکزی
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

عکس» سد پانزده خرداد در استان مرکزی

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
سد پانزده خرداد در شمال شرقی شهرستان دلیجان و در فاصله ۵ کیلومتری آن قرار دارد .

مشخصات سد
سد از نوع خاکی غیر همگن با هسته رسی با حداکثر ارتفاع از کف رودخانه ۳۰/۵۴ متر می‌ باشد . ارتفاع از روی پی ۹۶ متر ، طول تاج ۳۲۰ متر و عرض آن در تاج ۱۰ متر است . حجم آب مفید آن ۱۶۵ میلیون متر مکعب می ‌باشد . این سد به وسیله رودخانه قم ‌رود و همچنین بارندگی ‌های فصلی کوهستان ‌های اطراف شهرستان ‌های دلیجان ، نراق و جاسب تغذیه می‌ گردد .
این سد آب مورد نیاز شهرستان دلیجان ، نیمور و توابع آنها و همچنین بخشی از آب شهر قم را تامین می‌ کند . همچنین مقداری از آب سد نیز به کشاورزان این منطقه اختصاص پیدا می‌ کند .

گونه ‌های جانوری منطقه
گونه‌ های جانوری منطقه شامل پستانداران ، پرندگان ، خزندگان ، دوزیستان و ماهی ‌ها می‌ باشند که به معرفی آنها به اختصار می ‌پردازیم :
پستانداران : پستاندارانی که در این منطقه شناسایی شده ‌اند عبارتند از : روباه ، شغال ، کفتار ، گرگ ، موش صحرایی ، خرگوش و جوجه‌ تیغی .
پرندگان : این منطقه مکان مناسبی برای گذران زمستانی برخی از پرندگان مهاجر می ‌باشد ، که از آن جمله می ‌توان به : اردک سبز ، اردک زیره ‌ای ، چنگر ، حواصیل ، انواع مرغابی ، انواع غاز ، مرغ کرمخوار و غیره اشاره کرد . همچنین پرندگانی در حواشی سد زندگی می ‌کنند که عبارتند از : کبک ، تیهو ، قرقی ، کبوتر ، انواع گنجشک ، زاغ ، کلاغ و هدهد .
خزندگان : گونه ‌های خزنده ‌ای که در منطقه مشاهده شده‌ است عبارتند از : انواع مارمولک ، مار آبی ، بزمجه و مار .
آبزیان : عمده ‌ترین ساکنان این دریاچه ماهی ‌ها می ‌باشند . کپور معمولی وحشی ، کاراس ، سوف و ماهی سفید رودخانه از عمده ‌ترین گونه ‌های ماهی این دریاچه هستند .

نقاط دیدنی
در کنار این دریاچه غار چال ‌نخجیر قرار دارد که از مناطق بکر این منطقه محسوب می‌ گردد .
دریاچه سد از نقاط تفریحی و دیدنی این شهرستان است . از ویژگی ‌های این سد نزدیک آن به آبگرم محلات است که چشم‌ اندازی زیبا از سد از آن مکان نمایان است .

0 نظرات:

ارسال یک نظر