کانون ایرانیان: عکس»کاروانسرای دودهک در استان مرکزی
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

عکس»کاروانسرای دودهک در استان مرکزی

http://kanooneiranian.wordpress.com/
http://kanooneiranian.wordpress.com/
کاروانسرای دودهک در ساحل شرقی رودخانه قم‌ رود قرار دارد . قدمت این بنا به دوره صفویه برمی ‌گردد .

ابعاد آن53/70 در 53/60 متر است و در هر یک از د یوار های شمالی و شرقی و غربی آن سه برج تعبیه شده که نشان می ‌دهد کاروانسرا شبیه به یک قلعه نظامی بوده‌ است . پس از عبور از دروازه ورودی کاروانسرا ، ایوانی به طول30/11 متر90/3 متر وجود دارد که انتهای آن با پله‌ هایی به حیاط متصل می ‌شود . ایوان‌ های جنوبی و غربی آن که بعد از ایجاد بنا ساخته شده ‌اند ، دارای فرورفتگی ‌هایی در دیوار هستند .

ایوان شرقی بر روی یک آب انبار زیرزمینی ساخته شده ‌است . در سمت راست ایوان دو اطاق ساخته شده که اولی مربعی با ضع 4/8 ‏متر و پوشش گنبدی است که در گذشته به وسیله یک در بزرگ به اطاق کناری ارتباط داشته ‌است . این اطاق نمازگاه کاروانسرا بوده ‌است . چهار گوشه کاروانسرا مشابه یکدیگر نیستند . گوشه ‌های شمال شرقی و جنوب غربی برای نگهداری بار و دو گوشه دیگر به عنوان اصطبل مورد استفاده قرار می‌ گرفته‌ اند . پی ‌های این بنا از سنگ و بقیه بنا از آجر ساخته شده‌ است . حیاط این کاروانسر 271/20 متر طول و 27 /10 ‏متر عرض دارد .

متأسفانه به علت عدم محافظت در گذشته ، قسمت هایی از این کاروانسرا تخریب شده بود که در سال های اخیر با همت سازمان میراث فرهنگی استان مرکزی تعمیر و بازسازی شده است ، لیکن در تعمیرات انجام گرفته به بافت معماری آن توجه کافی نشده و به همین دلیل نیز صدمات جبران ناپذیری به تزئینات معماری آن وارد شده است . موقعیت جغرافیایی ، نزدیک به راه اصلی تهران – اصفهان ، عبور رودخانه قم رود از کنار آن ، مجاورت با پل تاریخی دودهک و همچنین سالم بودن بنای کاروانسرا ، از ویژگی های مثبت این یادمان تاریخی محسوب می شود.

آدرس :در ساحل شرقی رودخانه قم رود و در مسیر جاده دودهک به دهستان خورهه

0 نظرات:

ارسال یک نظر