کانون ایرانیان: عکس» آتشکده زرتشتيان در استان یزد
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۸, شنبه

عکس» آتشکده زرتشتيان در استان یزد

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/

يکی از اماکن مربوط به زرتشتيان آتشکده آنها است . اين بنا در خيابان آيت‌ الله کاشانی قرار دارد و شامل ساختمان مشجری است که در قرن اخير ساخته شده است . آتش مقدس زرتشتيان که باید هميشه روشن نگاه داشته شود در این آتشکده نگهداری می‌ شود . قدمت آتش آتشکده به هزار و پانصد سال می‌ رسد . ساختمان اصلی در وسط حياط و بر بلندی قرار دارد و آن را درختانی هميشه سبز احاطه کرده‌ اند . حوضی مدور و بزرگ در محور ورودی بنا به آن زيبايی خاصی بخشيده است . آتش در محفظه ‌ای بلندتر از سطح زمين در اتاقی نسبتا وسيع و دور از تابش خورشيد قرار گرفته و اتاق‌ هايی برای مراسم نيايش دور آن طراحی شده است.
اتاق نگهداری آتش مقدس، در وسط ساختمان ( دور از تابش خورشید ) قرار دارد و اطراف آن اتاق هایی برای نماز و نیایش طراحی شده است . معماری این آتشکده تا حدودی از معماری آتشکده های پارسیان هند تاثیر گرفته است .
بنا به روایتی ، آتش موجود در این آتشکده که زرتشتیان آن را " آتش ورهرام " می نامند ، حدود 1515 سال پیش از آتشکده " ناهید پارس " ( پس از نقل مکان به چندین جای دیگری در استان یزد ) به این مکان آورده شد و تاکنون این آتش خاموش نشده است. زرتشتیان یزد مراسم مذهبی ، اعیاد ، جلسات گردهمایی و سخنرانی خود را در این مکان برگزار می کنند .
این بنا به سال 1313 ( هـ.ق ) با نظارت ارباب جمشید امانت و با سرمایه اهدایی انجمن پارسیان هند در محله زرتشتیان یزد بنا گردید.
اين محل براي زرتشتيان محترم است .

0 نظرات:

ارسال یک نظر