کانون ایرانیان: عکس»مسجد سلطانی بروجرد در استان لرستان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

عکس»مسجد سلطانی بروجرد در استان لرستان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
مسجد سلطانی که امروزه با نام مسجد امام شناخته می ‌شود یکی از ابن های تاریخی دیدنی شهر بروجرد است که در مرکز شهر و در کنار راسته بازار بروجرد بنا نهاده شده است . این مسجد در زمان فتحعلی شاه قاجار بر روی ویرانه ‌های یک مسجد بسیار قدیمی ساخته شد و یکی از بزرگ ‌ترین مسجد های تاریخی کشور می ‌باشد . دو نمونه نسبتاً مشابه در همان زمان در شهر های قزوین و تهران ساخته شدند که هر سه این مسجد ها در دوره پهلوی تحت نام مسجد شاه شناخته می ‌شدند . معماری مسجد سلطانی بروجرد برگرفته از معماری مسجد شاه تهران است .

مسجد سلطانی دارای چهار طاق و ایوان بزرگ در چهار گوشه است . صحن بزرگ مسجد دارای ابعاد ۶۱ در ۴۷ متر است و حوض بزرگی در وسط آن صحن قرار دارد . مسجد دارای سه درب است که درب غربی به خیابان صفا ، درب شمالی به خیابان جعفری و درب شرقی به بازار دواتگرها باز می ‌شود . در اطراف صحن ، حجره ‌هایی برای طلاب علوم دینی ساخته شده است که تعداد آنها به ۶۱ حجره می ‌رسد . مسجد سلطانی از مدرسه ‌های و حوزه های معتبر دینی است و بویژه در زمان سکونت آیت الله بروجردی در این شهر از رونق بسیاری برخوردار بوده است .
در ایوان غربی این مسجد کتیبه ای قرار دارد که بیان می‌دارد فتحعلی شاه مالیات خبازان این شهر را بخشیده است .
مسجد سلطانی در زمین لرزه فروردین ۱۳۸۵ خسارت زیادی دید و بخش های زیادی از ایوان های جنوبی و شمالی آن فرو ریخت .
مسجد : عملیات مرمت و بازسازی مسجد امام (سلطانی) بروجرد واقع در استان لرستان در حال انجام است .
مجری پروژه مرمت مسجد جامع بروجرد از آغاز عملیات مرمت و بازسازی مسجد امام بروجرد خبر داد و گفت : مسجد قاجاری امام ( سلطانی ) بروجرد را می توان جزو بناهای چهار ایوانی بر شمرد .

وی خاطرنشان کرد : نداشتن گلدسته و مناره یکی از ویژگی ‌های مهم این مسجد است . این بنا نیز مانند مسجد جامع بروجرد دارای کتیبه های متعددی است که قدیمی ‌ترین آنها مربوط به سال 1029 هجری قمری است .

وی با بیان اینکه مرمت‌های انجام شده در دوره‌های پیشین از دیدگاه معماری بدون رعایت جایگاه مسجد اصلی بوده است ، تصریح کرد: هم اکنون عملیات استحکام‌ بخشی این بنا انجام شده و امروز به پایداری مناسبی رسیده است .

رافعی با اشاره به اینکه تخریب این مسجد ناشی از آسیب‌های زلزله و دخالت‌های انسانی گروه مرمتگران قبلی بوده است ، اظهار داشت: در حال حاضر عملیات مرمت ایوان جنوبی و قبله ای ، کاربندی بخش زیرین طاق و تزئینات مسجد انجام شده است .

این کارشناس ارشد معماری با اشاره به اینکه پس از وقوع زلزله بروجرد عملیات مطالعه و طراحی این مسجد در سال 85 انجام شد ، بیان داشت : از سال گذشته نیز عملیات اجرایی مرمت تا به امروز ادامه داشته است .

0 نظرات:

ارسال یک نظر