کانون ایرانیان: عکس»مسجد دژکان در استان هرمزگان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

عکس»مسجد دژکان در استان هرمزگان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
قشم این مسجد در نزدیکی بندر خمیر ، در روستای دژکان واقع شده و تاریخ بنای آن مشخص نیست . در ساختمان این مسجد ، از سبک معماری و شبستان مسجد علی بندر لنگه تقلید شده است .
شبستان و ستون های آن از جهت به کار بردن قطعات سنگ تراشی شده و نقوش گل و بوته قابل ملاحظه است. پوشش تزیینی تاق و سردرب ها و زینت کاری رواق ها با قطعات سنگ تراشیده آهکی فوق العاده جالب و ظریف صورت گرفته است. نقوش این رواق ها ازسبک نقش و نگار هنری تایید گرفته است .
بخش اصلی مسجد شبستانی ستون دار است که از نظر تزیینات زیبای سنگی قابل مقایسه با تزیینات دو مسجد یاد شده است . در خصوص تاریخ ساخت بنا اطلاع دقیقی در دست نیست.
براساس هماهنگی ‌های صورت گرفته با سازمان میراث فرهنگی عملیات مرمت اضطراری مسجد مدرسه مربوط به اواخر دوره زندیه واقع در روستای دژگان استان هرمزگان اجرا شد .
هم‌ اکنون عملیات مرمت مسجد مدرسه مربوط به اواخر دوره زندیه واقع در روستای دژگان استان هرمزگان پس از طراحی به صورت کامل اجرا شده است .
مساحت این مسجد مدرسه مربوط به دوره پیش از قاجار و اواخر زندیه تقریباً 600 متر مربع است که بخش شرقی و غربی این بنا ، سر پوشیده و مصالح آن را سنگ و گچ تشکیل می ‌دهد .
سید عالم صدرالاسلام یکی از فقیهان معروف منطقه که به درخواست شیخ محمد خان به دژگان آمده و در آنجا ساکن شده‌ ، در این مدرسه تدریس می‌ کرده است . دهستان دژگان از توابع بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه و در استان هرمزگان واقع شده است .

istta.ir
tebyan.net

0 نظرات:

ارسال یک نظر