کانون ایرانیان: مسجد کوردان در استان هرمزگان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

مسجد کوردان در استان هرمزگان

مسجد کُوردان مسجدی تاریخی واقع در روستای کُوردان از توابع بخش کوخرد شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان ، یکی از آثارهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است .
« مسجد تاریخی کُوردان » در ضلع شمالی غربی « روستا » واقع شده ‌است . بنای این مسجد برسبک معماری قدیم وسقف بغدادی می ‌باشد . این مسجد چند بار مرمت شده ‌است ، تاریخ بنای آن دقیقاً مشخص نیست ، برخی گویند که از بناهای دوره صفویه است ، أما به روایت دیگر تاریخ بنای آن به دوره قاجاریه دانسته‌ اند . در ساختمان این مسجد ، از سبک معماری و شبستان مساجد تقلیدی بستک تقلید شده ‌است . شبستان و ستون‌ ها چهار ضلعی هستند .
مصالح به کار رفته در بنای مسجد از سنگ ، گچ ، چوب و گاهی از ساروج در پایه ی‌ های شالده‌ه به کار برده ‌اند . در ساختمان اولیه مسجد از جهت به کار بردن قطعات سنگ ‌تراشی شده نقوش گل و بوته قابل ملاحظه بوده ‌است . پوشش تزئینی تاق و سردر ها و زینت ‌کاری رواق ‌ها با قطعات سنگ‌ تراشیده شده آهکی و با تزیینات گچبری فوق‌ العاده جالب و ظریف صورت گرفته بوده ‌است . نقوش این رواق ‌ها، از سبک نقش و نگار هندی تأثیر گرفته‌ بوده‌ است، اما در اثر عوامل طبیعت ، زلزله ، و تعمیر و بازسازی پی در پی دیگر از این رسوم ‌ها و نگاره‌ ها خبری نیست . سقف مسجد از چوب مخصوصی به نام صندل یا ( چندل ) که از هندوستان و مومباس آورده می‌ شد ساخته شده ‌است .

0 نظرات:

ارسال یک نظر