کانون ایرانیان: عکس» باغ شاهزاده ماهان ( باغ شازده ) در استان کرمان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۲۲, چهارشنبه

عکس» باغ شاهزاده ماهان ( باغ شازده ) در استان کرمان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
باغ شاهزاده یکی از زیباترین باغ های سنتی ایران محسوب می شود . این باغ در ماهان و دردامنه کوه های تیگران واقع شده است و مربوط به اواخر دوره قاجاریه ( 1298 هجری قمری ) می باشد .
این باغ دارای سردر ورودی بسیار زیبا است که گفته می شود این باغ به دستور عبدالحمید میرزا ناصرالدوله حاکم کرمان طی یازده سال حکمرانی وی ( ١٢٩٨ ه . ق تا ١٣٠٩ ه. ق ) ساخته شد و وقتی خبر مرگ ناگهانی حاکم را به ماهان می برند بنایی که مشغول تکمیل سردر ساختمان بود تغار گچی را که بدست داشته محکم به دیوار کوبیده و کار را رها کرده و فرار نموده به همین علت جاهای خالی کاشی ها را برسردرورودی می توان دید .
این باغ علاوه برسر در شامل عمارت شاه نشین و حمام نیز می باشد . در حال حاظر قسمت شاه نشین به یک رستوران تبدیل شده و توسط بخش خصوصی اداره می شود . در این باغ درختان میوه متنوعی بچشم می خورد و در جلوی عمارت هم حوض ها و فواره ها آبنمای زیبائی را تشکیل داده اند . هر ساله گردشگران از این باغ زیبای اصیل ایرانی بازدید می کنند و از زیبائی و طراوت باغ لذت می برند .

باغ شازده ماهان در حدود ۱۲۶ سال پیش توسط حمید میرزا فرمانفرما حاکم وقت کرمان و بلوچستان ، به عنوان تفرجگاه شخصی ساخته شده است . این باغ زیبای ایرانی که در آن باغبانی با معماری به زیبائی ترکیب شده بر سر نهر آبی که از کوه های جوپاری سرچشمه می گیرد و ماهان را مشروب می کند قرار دارد .

این باغ در دهه پنجاه توسط میراث فرهنگی وقت ، از مالکان خصوصی آن خریداری شد و در سال هفتاد و یک در آستانه برگزاری کنگره خواجوی کرمانی ، بازسازی گردید و خوشبختانه تا امروز به خوبی نگهداری می شود و در معرض بازدید مراجعه کنندگان به ویژه مهمانان کرمان است . احداث محور گردشگری هفت باغ علوی نیز دسترسی ساکنان شهر کرمان به این باغ را آسان کرده است .

باغ شاهزاده که در شش کیلومتری ماهان قرار دارد به دستور " عبدالحمید میرزا فرمانفرم " حاکم کرمان در اواخر دوره قاجار بنا گردیده است . این باغ هر چند از باغ سازی و معماری اروپایی ( فرانسوی ) متاثر است ؛ حال و هوای محلی هم در آن موج می زند . این باغ دارای قسمت های مختلف از جمله عمارت سردر ، عمارت شاه نشین و حمام می باشد . عمارت سر در باغ ، بنایی است دو طبقه که تقریبا به صورت منفرد ساخته شده و طبقه همکف آن از طبقه اول حجیم تر و پرتر است . به علت آنکه ساختمان نیمه تمام باقی مانده ، جز بخش های مختصری از نمای طبقه همکف ، فاقد نماسازی و تزئینات است .

از قسمت های دیگر ارزشمند این باغ شبکه آبرسانی و حوض های آب و فواره های آن است ، که به صورت پلکانی ساخته شده . باغ شاهزاده به وسیله اداره فرهنگ و هنر وقت خریداری گردیده و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و با انجام تعمیرات استحفاظی در آن هم اکنون به یکی از دیدنی ترین محل های گردشگری در منطقه بدل گردیده است .

آنوبانینی مشاهده کرده که هر سال گردشگران زیادی برای استفاده از آب و هوای دلکش و زیبایی های این باغ با صفا که در دامنه کوه و با منظره ای شگفت انگیز همگان را به اعجاب وا می دارد به ماهان مسافرت می کنند ؛ به ویژه مردم شهر های اطراف که این محل را در دل منطقه کویر مرکزی ایران هم چون واحه ای در میان صحرا می دانند و در ایام تعطیل ؛ خاصه در فصل تابستان به عنوان گردشگاه ییلاقی خود به باغ شاهزاده می روند .

این باغ دارای سردر ورودی بسیار زیبا - عمارت شاه نشین و حمام می باشد . از قسمت های ارزشمند باغ شکه آبرسانیو حوض های آن می باشد که در محور مرکزی باغ قرار دارد درجلوی عمارت اصلی حوض بزرگی با 5 فواره مشاهده می شود و آب این حوض که سرچشمه آن قنات معروف تیگران است به پاشویه سنگی اطراف آن ریخته و از آنجا به طرف ده شرشره آبشارگونه جاری می شود . این شبکه آبرسانی از نظر طراحی شاهکار محاسبه و دقت بشمار می رود . بازسازی باغ شاهزاده بعد از پیروزی انقلاب درسال 70 همزمان با برگزاری کنگره خواجوی کرمانی انجام گردید . در حال حاظر قسمت شاه نشین به یک رستوران مبدل گردیده و توسط بخش خصوصی اداره می گردد . این باغ دارای درختان میوه بسیاری از جمله انگور – آلو - آلوچه ( گوجه سبز ) - هلو - گردو و ... می باشد که در بین درختان زینتی جای گرفته و خودنمایی می کنند . هر ساله گردشگران بسیاری از سراسر ایران وجهان برای بازدید از این باغ به ماهان می آیند و ساعتی را با آرامش و فارغ از دغدغه های زندگی سپری می نمایند .

باغ شازده یکی از زیبا ترین باغ‌ های تاریخی ایران محسوب می‌ شود . این باغ در حدود کیلومتری شهر ماهان و در دامنه کوه ‌های تیگران واقع شده و مربوط به اواخر دوره قاجاریه می ‌باشد . تاریخ بنای باغ خورشیدی است .

این باغ از نمونه باغ تخت های ایرانی است و در زمینی مستطیلی شکل به مساحت پنج و نیم هکتار بنا شده و دارای سردر ورودی بسیار زیبایی است. بنا های باغ عبارتند از کوشک اصلی يعنی سکونتگاه دائمی و يا فصل مالک که در انتهای فوقانی باغ قرار دارد . سردر خانه در مدخل باغ به صورت بنايی خطی جبهه ورودی باغ را اشغال کرده و در دو طبقه بنا گرديده است . طبقه فوقانی دارای اطاق ‌هايی است که برای زندگی و پذيرايی پيش بينی شده ‌اند . ساير بنا های خدماتی باغ از حصار اصلی استفاده نموده و به صورت ديواری مرکب بنا های مختلف خدماتی را در نقاط مناسب در خود جا داده است . در حال حاظر قسمت شاه‌ نشین ، به یک رستوران تبدیل شده و توسط بخش خصوصی اداره می ‌شود .

در این باغ درختان میوه متنوعی به چشم می خورند و در جلوی عمارت هم حوض ‌ها و فواره‌ ها آب‌نمای زیبایی را تشکیل داده ‌اند . منبع آب باغ رودخانه کوچک تیگران است . مسعودی بنای این باغ را از جنبه های مختلف معماری و نقش آب در آن بررسی کرده است .

هر ساله گردشگران از این باغ زیبای ایرانی بازدید می‌کنند و از زیبایی و طراوت آن لذت می‌ برند .

anobanini
kermanmiras (dot) org

0 نظرات:

ارسال یک نظر