کانون ایرانیان: پیرنارسون در استان یزد
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۸, شنبه

پیرنارسون در استان یزد

زیارتگاه " پیرنارسون " یا " نارسونه " در جاده قدیم یزد – مشهد ، در میان ارتفاعات شهرستان های یزد و خرانق قرار دارد . این محل مورد احترام پیروان مذهب زرتشتی است و هر سال ، شماری از زرتشتیان به این محل می آیند و به اعمال مذهبی خود می پردازند .
به گزارش گروه آئین و اندیشه فارس ، پیرنارستانه یکی از معابد و زیارتگاه ‌های مورد احترام زرتشتیان جهان است و از قرن‌ ها پیش همه ساله از روز سپندارمزد تا روز آذر در ماه تیر ( دوم تا ششم تیر ماه ) زرتشتیان ایران و حتی کشور های مختلف جهان از جمله هند در این محل گردهم می ‌آیند و به نیایش می ‌پردازند.
پیرنارستان که به زبان محلی زرتشتیان یزد « پیرنارسون » نیز نامیده می ‌شود بر اساس حکایتی از دوران ساسانیان شکل گرفته و از آن پس مورد توجه و احترام پیروان زرتشت قرار گرفته است.
براساس حکایت‌ های متعدد هنگامی که تازیان در عهد ساسانیان به ایران حمله کردند ، کتایون ، همسر یزدگرد به سبب علاقه ‌‌ای که به پسر کوچک ‌تر خود داشت با وی که اردشیر نام داشت به سمت شرقی یزد گریختند.
اردشیر در مسیر برای در امان مانده از چنگ دشمنان از مادر جدا شده و به شرق به سوی کوه و دشت گریخت اما سرانجام در کوهی که هم ‌اکنون نارستانه نامیده می ‌شود ، پنهان شد و کوه او را برای همیشه در خود جای داد.
بعد از مدتی شاهزاده اردشیر با شکارچی یا چوپان روشن ‌بینی که از آن اطراف گذر می ‌کرده است ، مکاشفه می ‌کند و شکارچی نیز به درخواست شاهزاده این مکان را بنا می‌نهد.
این داستان بعد از عهد ساسانیان در دوران طاهریان به وقوع پیوسته و این بنا از آن زمان به بعد پیرنارستانه نام گرفته است.
پیرنارستانه اکنون با گذشت قرن‌ ها معبد و زیارتگاه زرتشتیان و یادگاری به جای مانده از دوران ساسانیان است . این مکان بعد از گذشت این همه مدت همچنان برای زرتشتیان جهان قابل احترام است و همه ساله از دوم تا ششم تیر ماه در این محل گردهم آمده و به نیایش و عبادت می‌ پردازند.
این زیارتگاه در 31 کیلومتری شرق یزد در ارتفاعات میان یزد و خرانق در پشت کوه دربید واقع شده است.
این مکان بر بلندای کوهی به نام نارستانه قرار گرفته و بر همین اساس نیز نارستانه نامیده می ‌شود.
گفته می ‌شود قدمت بنای فعلی این زیارتگاه به عصر مظفرالدین شاه قاجار برمی ‌گردد ، اما زرتشتیان معتقدند که پیرنارستان ، مکان بسیار مقدسی است که از زمان ساسانیان به وجود آمده و در زمان طاهریان ساخته شده است.
90 درصد اماکن زیارتی و تاریخی زرتشتیان در استان یزد واقع است و بیش از 6 هزار نفر از جمعیت 30 هزار نفری زرتشتیان ایران در استان یزد به ویژه در شهر های اردکان ، میبد و تفت زندگی می‌ کنند .

0 نظرات:

ارسال یک نظر