کانون ایرانیان: عکس» گوردخمه دکان داوود در استان کرمانشاه
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۲۲, چهارشنبه

عکس» گوردخمه دکان داوود در استان کرمانشاه

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
دکان داوود گوردخمه ‌ای تاریخی است که در سه کیلومتری جنوب شرقی سرپل ذهاب در ابتدای جاده انزل و در فاصله حدود ۱۰۰ متری از جاده اصلی کرمانشاه به سرپل ذهاب واقع شده و در میان اهالی محل به کل داوود ( کل داو ) و دکان داوود شهرت یافته ‌است .

این مکان نزد اهل حق متبرک بوده و در بعضی از اوقات سال برای انجام مراسم مذهبی در آنجا اجتماع می‌ کنند .

این مقبره همانند گوردخمه بزرگ دربند صحنه ، دارای ایوانی در جلو می ‌باشد که طول آن در جلو ۶۰/۹ متر و در قسمت عقب ۳۲/۷ متر می ‌باشد . عرض آن ۹۵/۱ متر و ارتفاع آن نیز ۶۰/۲ متر است . اطراف ایوان به وسیله قاب ‌هایی تزئین شده ‌است . در دو طرف ورودی مقبره بقایای دو ستون دیده می ‌شود که بدنه ستون ‌ها به مرور زمان از بین رفته و تنها پایه ‌ها و سرستون‌ ها باقی مانده ‌است . پایه ستون ‌ها مربع شکل می ‌باشند . در دیوار عقبی این ایوان ورودی به عرض ۱ متر و ارتفاع ۵/۱ متر وجود دارد که به اتاقی به طول ۸۳/۲ متر ، عرض ۳۱/۲ متر و ارتفاع ۱۸/۲ متر منتهی می ‌شود . در بدنه دیوار های این اتاق ۵ تاقچه جهت قرار دادن نذورات کنده شده ‌است . همچنین در نیمه سمت چپ کف اتاق ، قبری بیضی شکل به عمق ۷۰ سانتی متر کنده شده ‌است . سقف این اتاق دارای تاقی هلالی است ولی سقف ایوان جلو اتاق ، مسطح می ‌باشد .

در فاصله ۸ متری زیر این گوردخمه ، قاب مستطیل شکلی بر روی یک قابی قدیمی تر تراشیده شده‌ است . در داخل قاب جدید شخصیتی به حالت تمام قد با صورتی نیم رخ حجاری شده ‌است . این شخص لباس بلندی بر تن و کلاه لبه داری بر سر گذاشته که قسمت پشت گردن و گوش‌ های او را پوشانده‌ است . همچنین در یک دست او برسمی دیده می ‌شود و دست دیگر را به حالت نیایش به طرف بالا نگه داشته ‌است .

زمانی تصور می ‌شد که این گوردخمه و نقش برجسته حجاری شده در زیر آن متعلق به دوره ماد باشد ولی در پژوهش ‌های اخیر مشخص گردید این گوردخمه متعلق به دوره هخامنشی است و احتمالاً نقش برجسته حجاری شده در زیر آن نیز مربوط به دوره سلوکی باشد . این مکان در بین مردمان اهل حق بسیار مقدس می‌ باشد تا جایی که با پای برهنه روی سنگ های دامنه کوه قدم می ‌نهند و نذورات خود را نیز در بعضی مواقع آنجا در بین مردم منطقه توزیع می‌ کنند .

Wikipedia.org

0 نظرات:

ارسال یک نظر