کانون ایرانیان: مسجد بربار در استان هرمزگان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

مسجد بربار در استان هرمزگان

مسجد بربار مسجدی تاریخی واقع در روستای بربار از توابع بخش کوخرد شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان ، یکی از آثارهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است .
در روستاهای کوهستانی مانند بار ، بربار و تخت گرو از سال های اولیه هجری قمری و با ورود اسلام به این مناطق مساجد ساخته شده ‌است ، قدیمی ترین آنها مسجد بربار است که در « روستای بربار » قرار دارد .
این مسجد یک بار در اثره زلزله بطور کامل ویران شده‌ است . که به همت اهالی روستا و خیرین بازسازی شده است . مسجد دارای صحن خارجی و شبستان است . ستون های مسجد دایره ‌ای مانند و از تزیین و گچبری مخصوص و زیبا ، با طاق ‌های اکلیل و گچ بری‌ های زیبا از نقاشی و گچبری خواصی برخوردار است . این بنای تاریخی در ضلع شمالی روستا و در پایه کوه بربار و تپه چشمه واقع شده ‌است . « چشمه آب بربار » دقیقاً از جلو مسجد می‌ گذرد و به سوی نخلستان می‌ رود ، مصالح مورد استفاده در بنا از سنگ ، گچ ، چوب و شاخهٔ نخل خرم استفاده شده ‌است . ورودی صحن مسجد از جبهه خاوری است و در آن حوض جهت وضو تعبیه شده‌ است . شبستان مسجد دارای دو ستون اصلی در میانه و دو نیم ستون در میانه اضلاع شمالی و جنوبی است . پوشش مسطح تیر و چوبی این شبستان بر روی ستون‌ های میانی و جرزهای کناری قرار گرفته‌ است . تزیینات منحصر به آرایه ‌های گچی است . مسجد مانند سایر مساجد قدیمی فاقد مناره است . گویا تاریخ اولیه این بنا به دوره زندیه می ‌رسد .

0 نظرات:

ارسال یک نظر