کانون ایرانیان: عکس»زیارتگاه اویس قرنی در استان کرمانشاه
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۲۲, چهارشنبه

عکس»زیارتگاه اویس قرنی در استان کرمانشاه

http://kanooneiranian.blogspot.com/
آرامگاه حضرت اویس قرنی که از صحایه بزرگ پیامبر (ص) است و بسیار مورد احترام پیامبر اکرم (ص) بوده در مسیر جاده کرمانشاه و روانسر در فاصلة 35 کیلومتری شمال غربی کرمانشاه واقع است و هر سال زائران بسیاری را از شهرهای دور و نزدیک به سوی خویش جذب می نماید که در بارگاه ویس به ذکر و مراسم عبادی خاص خویش می پردازند . بارگاه ویس به شکل بناهای دوره سلجوقی و بر ارتفاعات کوهی به نام ( بیشه کوه ) در محدوده روانسر قرار گرفته است . در مورد احداث بنای مقبره ویس اطلاع دقیقی در دست نیست گویا عمر بنای آرامگاه از آغاز حکومت سلجوقیان است . هر چند که پیش از آن نیز قبرستانی در آن محل وجود داشته است . البته در کتب تاریخ اصحاب و تابعین پیامبر (ص) ، روایاتی چند مبنی بر فوت اویس در هنگام جهاد در منطقه‌ ای از کردستان آمده است .

اویس قرنی
اویس قرنی ( در گذشته ۳۷ قمری / ۶۵۷ میلادی ) با عنوان کامل اُوَیْس بن عامر بن جَزْء ، مسلمانی ساکن قَرَنْ یمن بود که در زمان محمد می ‌زیست ولی او را ملاقات نکرد و از تابعین محسوب می شود . مقبره او در بایکان از استان سیرت ترکیه قرار گرفته است .

اویس قرنی از عارفان بزرگ زمان خود که معاصر با رسول کرم (ص) بود که در یمن زندگی می ‌کرد و در طول حیات خود هرگز نتوانست با پیامبر دیداری داشته باشد و ایشان درباره ‌ی این عارف بزرگ چنین می ‌فرمایند : نفس رحمان از جانب یمن همی‌ یابم و نیز می ‌فرمایند که در فردی قیامت حق تعالی هفتاد فرشته بیافزایند در صورت اویس تا اویس در میان ایشان به عرصات برید و به بهشت رود . تا هیچ آفریده واقف نگردد _ الاّ ماشا الله _ که اویس در میان کدام است که در سری دنیا ، حق را در زیر قبه نور توری ماند که « اولیایی تحتَ قِبابی ، لیعرَفَهُم غَیری » .
باز خواجه انبیاء فرمود : در امت من مردی است که به عدد موی گوسفندان ربیعه و مُضَر ، او را در قیامت شفاعت خواهد بود . از او سؤال شد که او کیست فرمود بنده ای از بندگان خدا . گفتند نامش چیست فرمود اویس و در قَرن زندگی می ‌کند پرسیدند او تو را دیده ‌؟ فرمود : « به دیده ظاهر نه » گفتند : عجب ! چنین عاشق تو و به خدمت تو نشتافته !؟ فرمود : از دو سبب یکی غلبه حال ، دوم تعظیم شریعت من ، که مادری دارد نابینا و مؤمنه و به پی و دست سست شده به روز اویس شتربانی کند و مزد آن به نفقات خود و مادر خود خرج می‌ کند . ما او را ببینیم ؟ صدیق را گفت : تو او را نبینی اما فاروق و مرتضی او را بینند و او مردی شعرانی بود و بر پهلوی چپ و بر کف دست وی چندِ یک درم سپیدی است اما بَرَص نیست . چون او را دریابید سلام مرا برسانید و بگویید که : امت مرا دعا کن .

fa.wikipedia.org
taavon-ks.ir
m-shakiba.blogfa.com

0 نظرات:

ارسال یک نظر