کانون ایرانیان: عکس»خانه خواجه باروخ در استان کرمانشاه
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۲۲, چهارشنبه

عکس»خانه خواجه باروخ در استان کرمانشاه

http://kanooneiranian.blogspot.com/
این خانه به شیوه درون گرا در بخش یهودی نشین محله قدیمی فیض آباد شهر کرمانشاه ساخته شده است . این خانه از طریق هشتی به حیاط بیرونی و از آنجا با عبور از دالانی سراسری به حیاط اندرونی راه دارد . در اطراف حیاط اندرونی مجموعه ای از اتاق های مسکونی قرار دارد . در نمای ایوان های این بنا ، ستون های آجری به کار رفته که دارای سر ستون های آجری به صورت پله ای و مقرنسی است . این خانه از معدود خانه های قاجاریه کرمانشاه است که حمام دارد . این خانه توسط خواجه باروخ یکی از تجار کلیمی کرمانشاه در عصر ناصری ساخته شد و امروزه به نام خانه " رنده کش " آخرین مالک آن معروف است .

در زمان ناصر الدین شاه ساخته شده ‌است .
اتاق‌ های مسکونی اطراف حیاط اندرونی قرار گرفته ‌اند . ستون‌ های آجری در نمای ایوان ‌های این بنای زیبا به کار رفته ‌اند . این ستون ها دارای سرستون‌ های آجری به صورت پله‌ ای و مقرنس هستند . این خانه از معدود خانه ‌های قاجاریه دارای حمام کرمانشاه است . این خانه امروزه به نام خانه رنده کش که آخرین مالک آن می ‌باشد ، معروف تر است .

ساختمان خواجه باروخ ( رنده‌کش ) در حال حاضر در اختیار انجمن خوشنویسان کرمانشاه قرار گرفت .
انجمن خوشنویسان استان کرمانشاه به عنوان قدیمی‌ ترین نهاد عمومی و مردمی هنری استان پس از 28 سال فعالیت صاحب خانه شد .
این انجمن از سال 1360 تشکیل و تاکنون بیش از یکصد هنرمند ممتاز خوشنویس و صدها هنرمند برجسته در رشته‌ های مختلف هنری تحویل جامعه فرهنگ و هنر کشور و استان داده است.
خانه خواجه باروخ در ثبت اثار ملی قرار دارد .

0 نظرات:

ارسال یک نظر