کانون ایرانیان: خانه کلاه دوز ها در استان یزد
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۸, شنبه

خانه کلاه دوز ها در استان یزد

این خانه در شمال میدان امیر چقماق شهر یزد قرار دارد . این بنا متعلق به یکی از تجار یزد به نام " کلاه دوز " و تاریخ اتمام ساخت آن سال 1312 هـ. ق است . این خانه شامل سه قسمت زیرزمین ، پایاب و طبقه همکف است . از ویژگی های این خانه ، عبور انشعاب دو رشته قنات از د اخل آن است . یکی از این قنات ها در عمق ده متری از کف پایاب یا پاکنه می گذرد .
در پشت بام این خانه ، چاه خانه ای قرار دارد که به وسیله چرخ چاه و دلو از آن آب می کشیدند و بدینوسیله آب انبار خانه را که در طبقه همکف قرار داشت . پر می کردند . این خانه اکنون به " موزه آب " تبدیل شده است .

موزه آب ( خانه کلاه دوز ها )
موزه آب یزد هم زمان با برگزاری نخستین همایش بین المللی قنات در اردبیهشت ماه سال 1379 هجری شمسی در شهر یزد افتتاح شد . این موزه محل مناسبی برای شناخت آثار و ابنیه تاریخی مربوط به آب است .
در این موزه لوازم مختلف حفر قنات ، ابراز و ادوات اندازه گیری حجم آب ، وسایل تامین روشنایی در قنات ، اسناد و مدارک خرید و فروش آب و وقف نامه های قدیمی ، کتابچه میراب ها و اسناد توزیع آب ، ظروف نگهداری و حمل آب و بسیاری لوازم و اشیاء ارزشمند دیگر نگهداری می شود . این موزه در خانه " کلاه دوز ها " ، قرار دارد .

0 نظرات:

ارسال یک نظر