کانون ایرانیان: عکس» خانه رسولیان در استان یزد
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۸, شنبه

عکس» خانه رسولیان در استان یزد

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
این خانه که بیش از یک قرن از عمر آن می گذرد ، در محله سهل بن علی یزد واقع شده است که شامل دو بخش متمایز به صورت بیرونی و اندرونی است . حیاط بیرونی محل پذیرایی از میهمانان و برگزاری مراسم روضه خوانی امام حسین (ع) بوده است ، اتاق بزرگ ارسی با شیشه های رنگی ، حوض خانه ، تالار زیر زمین و بادگیر فضای اصلی بیرونی را تشکیل می دهد .
آرامگاه پدر معماری ایران دکتر پیر نیا در این خانه که اکنون دانشگاه معماری یزد می باشد قرار دارد .
حیاط اندرونی بخش که کاملاً خصوصی خانه است شامل اتاق های سه دری ارسی تالار ، کلاه فرنگی و

باد گیر است که پیرامون حیاطی بزرگ و مشجر با حوضی وسیع در میان آن قرار گرفته است . این خانه یکی از خانه های ارزشمند یزدی است .
این خانه در محله "سهل بن علی" در مرکز بافت قدیم شهر یزد قرار دارد . این بنا در سال 1283 هجری شمسی – مصادف با سال های آخر حکومت سلسله قاجار - به همت مرحوم " حاج میرزا کاظم رسولیان " و به دست استاد " محمد حسن محمد رحیم " ساخته شد .
خانه رسولیان تا چند سال پیش مسکونی بود .
زیرزمین ها وجوی آب قرار دارند كه هر كدام ، برای نگهداری لوازم زندگی ، مواد غذایی و استراحت در فصل تابستان مورد استفاده بوده است . خانه رسولیان دارای حمام سنتی است كه حد فاصل حیاط بیرونی و اندرونی قرار دارد . این خانه كه یكی از خانه های ارزشمند یزدی است در سال 1368 به صورت وقف در اختیار دانشگاه یزد قرار گرفت و پس از مرمت ، به عنوان هسته اولیه دانشكده معماری و شهرسازی ، حیات نوین خود را آغاز كرد .

magiran.com
parchitect.mihanblog.com

0 نظرات:

ارسال یک نظر