کانون ایرانیان: عكس:آب انبار شش بادگیری در استان یزد
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۸, شنبه

عكس:آب انبار شش بادگیری در استان یزد

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
این آب انبار در محله ای به همین نام در شهرستان یزد قرار دارد . این بنا دارای دو ورودی ( یکی در شمال و دیگری در جنوب مخزن ) ، شش بادگیر و مخزن بزرگی به حجم دو هزار متر مکعب است . این آب انبار پنجاه و پنج پله دارد . ورودی آب انبار در قسمت جنوبی است و بین پله های بیست و پنج و بیست و شش آن ، از بالا یک هشتی با سنگ فرش آجری قرار دارد و طاق آب انبار بعد از هشتی شروع می شود . شیر آن نیز در قسمت ورودی شمالی است . ورودی شمالی نسبت به مخزن شیر ، قرینه ورودی جنوبی است . آب انبار دارای گنبد تخم مرغی شکل است . ارتفاع مخزن آب آن 6/12 متر و ارتفاع بادگیر ها ده متر است .
آب انبارها از جمله تأسیسات وابسته به قنات هستند كه برای ذخیره ‌سازی در زمستان و استفاده در تابستان كاربرد داشته‌ اند .
این آب انبار بزرگ و پرحجم بالغ بر 2000 متر مكعب گنجایش داشته و دو عدد شیر یا راه دسترسی به شیر آب انبار دارد كه یكی برای استفاده مسلمین و دیگری برای استفاده اقلیت مذهبی زرتشتی می ‌باشد . این آب انبار دارای شش بادگیر است ، سه بادگیر آن از ابتدا ساخته شده بود و سه بادگیر دیگر بعد ها به آن الحاق شده است ، با كمی دقت در شكل بادگیرها تفاوت سه بادگیر قدیمی با دیگر بادگیرهای آن مشهود است. شش بادگیر آب انبار با توجه به شرایط اقلیمی و جهت باد در این منطقه به شكل 8 وجهی می‌ باشند.
برای شهرهای کویری همچون یزد ارزش آب بیش از هر جای دیگر احساس می شود . در این شهر بیش از 75 آب انبار وجود دارد 180سال پیش در دوره قاجاره ساخته شده است .

0 نظرات:

ارسال یک نظر