کانون ایرانیان: عکس»قلعه ديده بان در استان هرمزگان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

عکس»قلعه ديده بان در استان هرمزگان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
قلعه دیده بان مرکز فرمانروائی جهانگیریه و بستک ، قلعه‌ ای تاریخی واقع در غرب استان هرمزگان ، یکی از آثار های تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است .

« قلعه دیده بان » قلعه ایست با موقعیت بسیار عالی سوق الجیشی که برفراز « بن ‌کوه » انجیره به گویش محلی ( انُزُرُه ) بین بیخه لشتان و بیخه لمزان ، و در ۳۴ کیلومتری بخش کوخرد و ۷۹ کیلومتری جنوب شرقی بستک در نزدیکی پاسگاه سابق دین واقع می ‌باشد .

محکم ترین قلاع جهانگیریه
قلعه دیده بان یکی از محکم ترین قلاع جهانگیریه بوده ‌است . آثار این دژ بزرگ برفراز « قله کوه انجیره » باقی مانده است . شیخ محمد بستکی در مواقع انقلاب ، اغتشاش و هرج و مرج کشور مسکن خانواده و مرکز فرمانروائی خود انتخاب کرده و قریب ۲۰ سال در آن قلعه به موجب فرمان های نادر شاه و کریم خان زند امور حکومتی بستک و جهانگیریه و بندر عباس و بندر لنگه وجزایر را کاملاً اداره می‌ کرد و سراسر این منطقه امنیت و عدالت را برقرار ساخت ، با وجودی که امورات دیوانی ( مالیات ) و مراجعات عمال دولت مرکزی انجام می‌ داد ولی هیچ وقت با مأمورین حکومت مرکزی حضوراً نمی‌ گرفت و نزدیک نمی ‌رفت فقط یک یا دو فقره بحضور نادر شاه وکریم خان زند رسیده بود . حتی چند بار کریم خان زند او را برای ملاقات احضار و تأکید کرده بود که قلعه را تخلیه و ترک نماید و به بستک برگردد ، بعذری موجه نپذیرفته‌ است . شیخ محمد خان مدت ۲۰ سال از فرمانروائی اش در این قلعه سپری نموده‌ است .
Wikipedia.org

0 نظرات:

ارسال یک نظر