کانون ایرانیان: عکس»قلعه لشتان در استان هرمزگان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

عکس»قلعه لشتان در استان هرمزگان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
قلعه لشتان نام قلعه ‌ای است بر فراز کوه « شاهینکوه » در بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است . « قلعه لشتان » در شش کیلومتری شمال شرقی شهرستان بندر لنگه و در شمال روستای بارچاه واقع شده ‌است .

پیشینه تاریخی
تاریخ بنای این قلعه به سده نهم هجری بر می ‌گردد . قلعه لشتان در دوران گذشته و در جنگ های محلی نقش مهمی داشته ‌است . در دوران قدرت پرتغالی ‌ها بر خلیج فارس در محاذات این قلعه در کرانه دریای کنگ قلعه ‌ای ساخته بودند و مقر حکم و فرماندهی خود قرار داده بودند . آثار این قلعه هنوز در لب دریا و نزدیکی شهر کنگ باقی مانده ‌است و نزد مردم و اهالی منطقه بنام « قلعُوْ » معروف است . اما در اصل نام این قلعه « الفِیتور » نامگذاری کرده بودند . با توجه به تاریخ مذکور ، گروهی معتقدند که ساخت این بنا به زمان سلطه و قدرت پرتغالیه بر خلج فارس مربوط است . جمعی نیز عقیده دارند این قلعه در عهد هخامنشی احداث شده و بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت دارد . در حال حاضر به جز حصاربند و آثار مخروبه دیوار ها اثر دیگری از ساختمان قلعه باقی نمانده ‌است . در داخل قلعه لشتان چندین قبرستان ، ده هابر که آب و انبار آذوقه و آثار فراوان دیگری به جای مانده ‌است .

دخمه ها
دخمه های سنگی ، شبیه به غار های انسان ‌های غارنشنین در ارتفاعات مجاور آن وجود دارد که شباهت زیادی به دخمه ‌های غار چهل خانه و دخمه ‌های فوقانی ارتفاعات شمالی بندر طاهری ( سیراف ) دارد . در درون قلعه لشتان چندین قبرستان ، ده‌ ها برکه آب و انبار آذوقه و آثار فراوان دیگری بر جای مانده ‌است و آثار فراوان دیگری نیز در محوطه قلعه بر جای مانده‌ است .

راه قلعه لشتان
روایت است که از قلعه پرتغالی ‌ها که در جنوب بلده کنگ قرار داشته بود تا « قلعه لشتان » که بر فراز کوه « شاهینکوه » در شمال بار چاه واقع است راهی زیر زمینی که قسمتی از این راه مانند تونل ساخته بودند و از کنگ به قلعه لشتان می ‌رفتند ، مخصوصاً در ایام جنگ و شورش و آشوب ، از این راه نیز ذخیره و مهمات و آذوقه برای کسانی که در قلعه لشتان سنگر گرفته بودند ، می ‌رساندند . گفتاره ‌است که این تونل تا حدود کوه ‌های مغویه نیز ادامه داشته ‌است . در حال حاضر آثاری از تونل وجود ندارد ، اما از حصار بند و آثار مخروبه دیوار های قلعه و همچنین بقایا آثار برجی از برج های قلعه لشتان در ضلع جنوب غربی قلعه بر فراز « شاهینکوه » به چشم می ‌خورد .

قلعه لشتان موقعیت استراتژیک بسیار خوبی دارد ؛ به طوری که علاوه بر تسلط کامل بر اطراف ، دارای مسیر صعود دشواری است . انتخاب محل بسیار دقیق صورت گرفته به طوری که فتح آن برای دشمنان کار دشواری به نظر می رسد . ارتفاع کوهی که قلعه بر روی آن ساخته شده ، حدود 100 متر ( از سطح زمین اطراف ) است و تقریبا تمامی سطح مسطح کوه را فرا گرفته است . به علت ریزش باران های شدید در منطقه ، راه مشخصی برای رسیدن به قلعه وجود ندارد و بهتر است برای دیدن آن حتما با راهنما مراجعه نمود .

wikipedia.org

0 نظرات:

ارسال یک نظر