کانون ایرانیان: آب انبار میان راهی مسیر چک چک در استان یزد
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۸, شنبه

آب انبار میان راهی مسیر چک چک در استان یزد

این آب انبار مجاور نیایشگاه زرتشتیان یزد ، در فاصله هفتاد و پنج کیلومتری شهر یزد قرار دارد . با توجه به نحوه ساخت آن ، می توان گفت که این بنا متعلق به دوره قاجار است . آب انبار از نوع میان راهی است و در مسیر فرعی جاده یزد - طبس قرار دارد . این آب انبار از آجر و به شکل یک اتاق چهار گوش است و دارای یک ورودی باقوس هلالی است و در دو طرف ورودی آن ، دو سکو برای نشستن قرار دارد . نقشه مخزن آن مدور و دارای یک فضای چهارگوش در جلو برای دسترسی به آب است .
آب انبارها به دلیل اهمیت در زندگی کویری و نقشی که در ادامه حیات و زیست مردم داشته اند ، به تنهایی می توانند در زمره جذابیت های تاریخی یزد قرار گیرند.
آب انبارها معمولا در مرکز محله های شهر واقع و از چهار عنصر اصلی تشکیل شده اند:
خزینه : به شکل استوانه که در دل زمین ایجاد شده و و محل ذخیره آب می باشد.
گنبد : پوشش به شکل نیمکره بر روی خزینه به منظور حفاظت آب از آلودگیهای محیطی جهت خنک نگه داشتن آن
پاشیر: راهرو پلکانی جهت برداشتن آب از خزینه
بادگیر: وسیله ای برای هدایت جریان هوا به درون آب انبار
گفتنی است: در استان یزد بیش از 400 آب انبار وجود دارد که 100 مورد آن در شهر یزد دیده شده است که اغلب موقوفه و اصول حاکم بر طراحی آن تقریبا یکی است.
بیشتر آب انبارها دارای یک ورودی و پاشیر هستند. اما بعضی از آنها به لحاظ موقعیت شهرسازی و نحوه استقرار در بافت شهری ، دارای دو یا سه ورودی می باشند.
آب انبارها یکی از شاخص ترین نشانه هایی است که منظر عمومی شهر یزد را از دیگر شهرهای کشور متمایز می سازد. در باور نیاکان و گذشتگان آب انبارها بسیار ارزشمند و مقدس بودند.
اما متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم که برخی افراد در این مکان های تاریخی و فرهنگی زباله و آشغال می ریزند و یا با درج و نصب نوشته ها و آکهی های تبلیغاتی دیواره بخش بیرونی اثرها را تخریب می کنند.
بسیاری از آب انبارهای استان یزد بالقوه این ظرفیت را دارند که به دلیل خنک بودن فضاهای داخلی آنها با تغییر کاربری می تواند به عنوان استراحگاه برای گردشگران مبدل شود.
گفتنی است : در استان یزد بیشتر آب انبارها دارای سه یا چهار بادگیر می باشند . ولی در برخی مناطق ، آب انبارهای تک بادگیری ، دو بادگیری ، شش بادگیری و هفت بادگیری نیز وجود دارد.

0 نظرات:

ارسال یک نظر