کانون ایرانیان: عکس» آرامگاه علمای کوخرد ( دو گنبدان كوخرد ) در استان هرمزگان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

عکس» آرامگاه علمای کوخرد ( دو گنبدان كوخرد ) در استان هرمزگان

http://kanooneiranian.wordpress.com/
http://kanooneiranian.wordpress.com/
آرامگاه یا بارگاه ( دو گنبدان ) علماء کوخرد نام یکی از اماکن زیارتی در نزدیکی دهستان کوخرد واقع در بخش کوخرد در شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است . این بنای تاریخی در سمت جنوب جاده بستک به بندر لنگه واقع است .
این آرامگاه در میان گورستان دهستان کوخرد و در هزار متری غرب دهستان کوخرد واقع شده‌ است . محل آن سیصد متر از محله تازه‌ بنیاد « دهنو » کوخرد فاصله دارد ، و در جنوب گود میان ده قرار دارد . در لهجه محلی به آرامگاه زیارت گفته می‌شود .

مجموعه دو گنبدان و ثبت آثار ملی
این بنای تاریخی یکی از شاهکار های بنائی معمار بزرگ شهرستان بستک یعنی « حاج محمد شریف کاظم معمار » یکی از مشهور ترین معماران شهرستان بستک در آن دوران بنیاد گذاری شده ‌است . این بنای تاریخی و مذهبی چند سال پیش از جانب دولت به عنوان یکی از آثارهای ملی توسط ( سازمان میراث فرهنگی کشور تحت نام « مجموعه دو گنبدان » ) به ثبت رسیده‌ است . بنای این آثار برجسته و تاریخی بین سال های ۱۱۴۹ تا ۱۱۵۱ هجری قمری ساخته شده ‌است . بنای موسوم به ( دو گنبدان ) آرامگاه سه تن از بزرگان و مشاهیر کوخرد معروف است . این اثر زیبا و دیدنی در ابتدای ورودی ( مرکز بخش کوخرد ) از مسیر بستک به کوخرد و در غرب کوخرد قرار دارد . این اثر فرهنگی مربوط به چند صد سال قبل و به سبک و شیوه معماری هندی ساخته شده است که چندین بار توسط خیرین و انجمن میراث فرهنگی کوخرد مرمت شده ‌است . با توجه به زیبایی معماری این اثر خارق العاده به جاست که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان هرمزگان جهت مرمت این اثر اقدام نماید .
دو گبندان کوخرد آرامگاه حاج شیخ عبد الرحمان بزرگ و قاضی حاج ملا اسماعیل و حاج ملا عبد الواحد است که بزرگانی بوده ‌اند که در دوره خود به علم و فقه و حدیث و دانایی شهرت فراوان داشته ‌اند . با توجه به بازدید کنندگان بی شماری که در ایام عید نوروز برای دیدن به این منطقه می‌آیند لازم است تمهیداتی جهت بهسازی اطراف آرامگاه صورت پذیرد .
در آرامگاه علماء کوخرد سه تن از علماء منطقه کوخرد به شرح زیر به خاک سپرده شده ‌اند :

آرامگاه شیخ عبدالرحمان
۱ . حاج شیخ عبدالرحمان بزرگ:
وی از دین‌ شناسان مورد اعتقاد مردم بود ، تعلیمات دینی و طریقت را از برادر بزرگ خود شیخ عبد القادر آموخته و در مدرسه شیخ مدرس بوده ، مدتی در مکه مکرمه ادامه تحصیل کرده و در آنجا از علماء برجسته و تراز اول شناخته شده ، بعداً در کوخرد مدرسه ‌ای بنا نموده و به کودکان علوم شرعی درس می ‌داده ‌است . وی از حاصل کشاورزی از قنواتی که خودش احداث نموده بود گذران زندگی می‌ کرد و چندی پس از درگذشت شیخ عبد القادر مردم را راهنمایی دینی می ‌نمود ، وی در سال ۱۱۴۹ هجری قمری در کوخرد فوت کرده‌ است .

آرامگاه شیخ اسماعیل
۲ . حاج ملا اسماعیل :
وی فرزند شیخ حسن برادر شیخ عبد الرحمان بزرگ بود . مرد پارسایی بود و از طرف عمویش امور قضاوت کوخرد و هرنگ و لمزان و انجیره و دژگان به عهده او بود . بیشتر عمر خود را در امور کشاورزی و غرس درختان نخل صرف می ‌کرد و دام زیادی داشت . اشتیاقی مفرطی به دامداری داشته ، حاج اسماعیل گویا در حدود ۱۱۵۳ هجری قمری در کوخرد فوت کرده و در بقعه ‌ای جنب بارگاه عمویش شیخ عبد الرحمان بزرگ مدفون است که در یک محوطه واقع شده ‌است . آرامگاه سید مظفر سید منصور در محوطه ‌ای جداگانه قرار دارد .

آرامگاه شیخ عبد الواحد
۳ . حاج ملا عبد الواحد :
فرزند حاج ملا اسماعیل معروف بود به حاجی ملا عبد الواحد آخوند ، یکی از علماء و قاضیان معروف این حدود بوده‌است ، فوت او در روستای هرنگ رخ داده و در بقعه کوخرد جنب گور پدرش مدفون است .
آرامگاه شیخ عبدالرحمان بزرگ و آرامگاه حاج ملا اسماعیل و آرامگاه حاج ملا عبدالواحد در یک محوطه قرار دارد .

wikipedia.org

0 نظرات:

ارسال یک نظر