کانون ایرانیان: عکس: سد بز در استان هرمزگان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

عکس: سد بز در استان هرمزگان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
سد بُز نام سدی است تاريخى واقع در بخش کوخرد شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان ، يكى از آثار هاى تاريخى و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. این سد در جنوب شرقی کوخرد و در مشرق تنب جلالی و در شمال کوه خآب و در جنوب رودخانه مهران واقع می‌ باشد . آب این سد به سوی نخلستان ‌های باغ زرد و مزاجان و بک احمد و بشکرو و جابر لوز می‌ رسیده در زمان آبادانی سد و این مناطق را آبیاری می‌ نموده ‌است . از این سد آثاری باقی در دهانه دره بست گز مانده است.

تاریخ سد بز
این سد در سال ۱۱۰۰ هجری قمری توسط یکی از خیرین منطقه ساخته شده‌ است ، و در حدود ۲۰۱ سال از آن بهره برداری شده ‌است و نخلستان ‌ها و مناطق گسترده‌ ای از زمین‌ های پشت رودخانه را آبیاری می ‌کرده است ، تا اینکه در سال ۱۳۰۱ هجری قمری و در اثر هجرت مالکان سد به سوی شارقه ( شارجه ) و بعلت تعمیر نشدن سد و در اثر بارش باران زیاد و سیل شدید ، سد شکست و منهدم شد .

آبخیز سد بز

آبخیز ; این سد از مناطق گسترده تشکیل می‌ یافته ، ابتداء ازبون کوه زیر ، و سرگرد نرگ‌ های جنوب ، نرگ بست گز ، نرگ او شیرینو ، نرگ مرخاو ، نرگ دیوونی ، نرگ أودون علی ، نرگ گُل مُودُونُو ، نرگ گری پان ، وگری ‌های کوه جنوب تماماً ابتداء از گری امبرو ، گری مَد یوسفی ، گری مَد عبد الرحیمی و تمام دره‌ های بلند و کوتاه اطراف تماماً به دره بست گز می‌ ریزد و در سد بز سرازیر می‌ شود ، و دریاچه ‌ای زیبا و با طراوت به وجود می ‌آورد ، ولُدخهِ‌ هایی که از کوه هایی که در اطراف این سد بزرگ وجود دارد ، به ‌وسیله کوهستان ها و نواحی به ارتفاع ۸۴۰۰ پا احاطه شده و منطقه وسیعی در برگرفته‌ است ، آب این مناطق کوهستان ها تماماً به سد بز ریخته می‌ شده و سپس به سوی نخلستان ها می‌ رفته ، اما بعد از شکسته شدن سد بز این آبها به رودخانه مهران می ریزد .
wikipedia.org

0 نظرات:

ارسال یک نظر