کانون ایرانیان: مسجد امیرالمومنین ( سرده ) در استان یزد
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۸, شنبه

مسجد امیرالمومنین ( سرده ) در استان یزد

مسجد امیرالمومنین ( مسجد سرده ) و ساباط مجاور آن در محله " سرده " شهر زارچ قرار دارد ، با توجه به سبک ساختمان گنبد ، ایوان و تاریخ موجود در زیلوی مسجد ، بنا را می توان متعلق به دوره زندیان و افشاریان دانست . این مسجد دارای تابستانخانه ای با گنبدی نسبتاً بلند ، ایوان ، صحن نیم طبقه ای در طرفین گنبد و غرفه هایی در اطراف صحن است . این غرفه ها در ضلع های شرقی و غربی ، علاوه بر صحن تا انتهای شبستان زیر گنبد نیز امتداد می یابند . مصالح به کار رفته در این مسجد از خشت و گل با به کارگیری آجر در کف و نمای داخلی گرمخانه ، شرقی بام و ... است . گرمخانه مسجد در ضلع شرقی صحن و اندکی پایین تر از آن قرار دارد و دارای شانزده چشمه طاق و تویزه هایی با قوس های هلالی است . نماسازی ستون ها و تویزه ها آجری است . به نظر می رسد گرمخانه مسجد بعد از تابستانخانه بنا شده است . در چوبی ورودی اصلی آن ، با قطعات کوچک چوب به صورت شمسه هایی گره چینی شده است .

بادگیر مسجد امیرالمومنین(ع) زارچ از جمله آثار تاریخی و دیدنی این منطقه به عنوان بلندترین بادگیر چهار گوش مساجد جهان در مرکز شهر زارچ مانند نگینی می‌ درخشد.
منطقه یزد در زارچ ، این بادگیر با ارتفاع 23 متر از سطح زمین با مصالح سنتی و با نقش گل طاووسی در کنار بلوار شهید صدوقی و میدان امام حسین (ع) زارچ با جلوه ‌ای زیبا و ابهتی خاص ، چشم هر بیننده‌ ای را به خود جلب می‌ کند.

مسجد تاریخی امیرالمومنین(ع) زارچ از ابنیه تاریخی این شهر مربوط به دوره قاجاریه توسط فردی به نام ملا علی کمال معروف به ملا علی کوچک ساخته شده است.
در سال گذشته از طرف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بادگیر آن بازسازی و پشت بام آن با آجر و کاه گل فرش شد و نیاز است در داخل مسجد هم بعضی از تعمیرات صورت گیرد.
این مسجد از جمله آثاری می ‌باشد که در ایام نوروز می ‌تواند مهمانان زیادی به خود جلب نماید و مورد توجه مهمانان قرار گیرد.

0 نظرات:

ارسال یک نظر