کانون ایرانیان: عکس» حیقوق نبی در استان همدان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

عکس» حیقوق نبی در استان همدان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
حیقوق نبی از پیامبران بنی اسراییل است که حدود ۲۶۰۰ سال پیش می زیسته و نگهبان معبد بزرگ یهودیان در اورشلیم بوده است .
در کتاب قابوس الاعلام ترکی آمده است که : حیقوق نبی از انبیا دوازده گانه بنی اسرائیل و از نسل حضرت موسی (ع) است . وی نامش در کتاب تورات عهد عتیق ذکر شده و دارای شان و مقام مذهبی خاص نزد پیروان دین یهود می باشد و برای مسلمانان نیز بسیار قابل احترام است حیقوق در زبان عبری به معنای در آغوش گرفته شده می باشد . پدرش یشوعالیت و مادرش شونامیت بوده است . ایشان در ۶۰۷ سال قبل از میلاد همزمان با سلطنت یهویاحیم و بعد از شعیا نبی به پیامبری مبعوث گردیده است . گفته شده که او در عصر خویش بعثت پیامبر گرامی اسلام را بشارت داده است . کتاب حضرت حیقوق به نام سفر سی و پنجم از اسفار عتیق در اوج فصاحت و بلاغت در ادبیات عبرانی به نگارش در آمده است . حیقوق در حدود ۶۵۰ الی ۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح (ع) در اواخر سلطنت یوشیاهو و در عصر دانیال نبی (ع) و الیاس نبی (ع) می زیسته و دانیال نبی را ملاقات نموده است .

آرامگاه حیقوق نبی در تویسرکان طی قرون متمادی چندین بار بازسازی شده است . این آرامگاه یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی ایران محسوب می شود .

حدود سال ۵۹۰ قبل از میلاد ، بخت النصر پادشاه خونخوار کلده به اورشلیم حمله کرد و یهودیان زیادی را به قتل رساند و نزدیک به بیست هزار نفر از آنان را اسیر و به شهر بابل پایتخت کلده که نزدیک بغداد فعلی قرار داشت انتقال داد . حیقوق نبی در بین این زندانیان بود و مدت طولانی در زندان به سر برد . در سال ۵۴۸ قبل از میلاد کورش کبیر پادشاه ایران به کلده حمله کرد و در جنگی طولانی لشکریان کلده را شکست داد و بابل را تصرف کرد و طی فرمانی دستور آزادی کلیه اسرا و زندانیان یهود را صادر نمود . پس از آزادی از بند اسارت بابلیان ، حیقوق پیامبر به ایران مهاجرت کردند و در شهر تویسرکان ( رودآور ) ساکن شدند که پس از رحلت نیز درهمین مکان مدفون گردید . هم اکنون تندیس حیقوق از سنگ مرمر و تصاویری از وی ، در مجموعه موزه واتیکان ایتالیا موجود می باشد . ساختمان فعلی آرامگاه حیقوق از بناهای تاریخی ایران و مربوط به عهد سلجوقیان در قرن هفتم هجری است .
ساختمان بنای آن مربوط به پیش از تسلط اسلام بر ایران است و در زمان سلاطین اسلام یک قسمت از طبقه فوقانی آن ریخت و بنای فعلی در زمان سلجوقیان بنا شده است . در شمال آن تپه مختصری از باقیمانده مسجد وجود دارد و این طور که بر می آید دارای ۴ برج و دیوار بوده و نشانه هایی از آن هنوز باقی است .

toyserkan.com
iranview.ir

0 نظرات:

ارسال یک نظر