کانون ایرانیان: عکس» سد اکباتان در استان همدان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

عکس» سد اکباتان در استان همدان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
سد اکباتان مهمترین سد استان همدان است که در 10 کیلومتری جنوب شرقی شهر همدان بر روی رودخانه آبشینه (یلفان) پائین تر از محل تلاقی رودخانه‌ های یلفان و ابرو واقع شده است .
تاریخچه
سال شروع : ۱۳۳۸ سال
سال خاتمه : ۱۳۴۲ سال
سد اولیه با هدف تامین آب شرب شهر همدان و حق آبه کشاورزی با قدرت تنظیم سالیانه 17 میلیون متر مکعب از آب رودخانه آبشینه در سال 1342 به بهره‌ برداری رسید . علیرغم اینکه متوسط رواناب رودخانه در محل محور سد اکباتان ، با 213 کیلومتر مربع وسعت حوضه و 505 میلیمتر متوسط بارش سالیانه ، حدود 55 میلیون متر مکعب می‌ باشد ، فقط 31 درصد از آن توسط سد اکباتان تنظیم و به مصرف می ‌رسید .

سد مزبور که توسط مشاور طراح و پیمانکار سازنده خارجی احداث گردیده بود ، از نوع بتنی وزنی و پایه‌ دار به ارتفاع 54 متر ، طول تاج 286 متر و حجم مخزن 8 میلیون متر مکعب بود که 5/6 میلیون متر مکعب در سال از آب تنظیمی آن برای مصارف شرب شهر همدان و 5/10 میلیون متر مکعب در سال نیز برای تامین حق‌آبه کشاورزان پائین دست سد اختصاص یافته بود .

ویژگی های طرح
-برای اینکه سازه تکمیل شده بعد از 25 متر افزایش ارتفاع ، رفتار و حرکات هماهنگ و یکنواختی داشته باشد ، سد جدیدی در پائین دست سد موجود ، از پی شروع به احداث شد و سد قدیم به عنوان جزئی از بدنه سد جدید ، در داخل آن قرار گرفت .
-در حین اجرای عملیات ساختمانی سد ، تامین آب شرب شهر همدان و کشاورزی منطقه کماکان ادامه داشت .

برخی از احجام عملیاتی طرح
خاکبرداری و سنگ برداری : 140 .000 متر مکعب
بتن ریزی بدنه سد : 310 .000 متر مکعب
حفاری‌های اکتشافی ، تحکیمی ، زهکش و پرده آببند : 35 .500 متر
تزریق سیمان در حفاری های تحکیمی و پرده آببند : 2 .112 تن
احداث راه جایگزین : 5/2 کیلو متر
ساختمان بهره برداری : 1 .254 متر مربع
تاسیسات هیدرومکانیک : ساخت و نصب تاسیسات سیستم‌ های آبگیری و انتقال آب ، سازه ایستگاه فشار شکن ، دریچه ‌های تخلیه تحتانی و دریچه سرریز
تجهیزات ابزار دقیق : تهیه و نصب ابزار و وسایل کنترل رفتار و حرکات سد
متفرقه : ساختمان سرریز و کانال انتقال سیلاب ، کار های برقی و روشنایی و محوطه سازی
هزینه های اجرای طرح
هزینه‌های اجرای طرح افزایش ارتفاع ساختمان سد اکباتان با احتساب مبلغ اولیه قرارداد ، تعدیل‌های دوران ساخت ، مابه التفاوت مصالح و خسارت تملک اراضی داخل مخزن سد ، بالغ بر 450 میلیارد ریال می‌باشد .
Hamadanmet.ir

0 نظرات:

ارسال یک نظر