کانون ایرانیان: خررود در استان قزوین
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۲۶, یکشنبه

خررود در استان قزوین

این رود که از کوه های قزل داغ واقع در خرقان خمسه سرچشمه می گیرد در محل آب گرم جاده قزوین همدان به طرف شمال غربی جریان پیدا می کند و پس از دریافت آب رود های آوه و کلنجین و گذشتن از دهستان های افشاریه ، رامند و زهرا ، به سوی ساوجبلاغ جریان می یابد . در این ناحیه ، رودخانه های شور و کردان به آن می پیوندد و رود شور نام می گیرد . این رود ، پس از رسیدن به شهریار با دریافت آب رودخانه کرج و رودهای دیگر ، با نام رود شور به طرف شوره زارها و دریاچه حوض سلطان می رود .


طرز قرار گرفتن کوه های مذکور و حاشیه نعل اسبی سبب شده است که اکثر رودخانه های این سرزمین از اطراف به داخل متوجه شود واز طریق رود شور به اراضی شوره زار و دریاچه قم منتهی گردد . این رودخانه ها عبارت است از:

1 - ابهر رود که از حوالی سلطانیه سرچشمه می گیرد و از شمال غربی به جنوب شرقی روان می شود و پس از مشروب کردن آبادی های زیاد بالاخره در حدود فارسجین و ضیاء آباد به رودخانه خررود می ریزد.

2 - خرقان رود که از کوهستان غربی سرزمین قزوین سرچشمه می گیرد و در تابستان آب زیادی ندارد و سیلاب های بهاری آن به خررود می ریزد.

3 - آوه رود که از کوه های بین آوه و آب گرم در مغرب سرچشمه می گیرد و با تغییر جهت بالاخره در شرق قریه بستانک به خررود می ریزد.

4 - خررود که از کوه های قزل داغ خمسه سرچشمه می گیرد وبه سمت خاور روان است . این رودخانه بتدریج آب سه رودخانه مذکور و سایر سیلاب های طرفین خود را دریافت می کند و پس از گذشتن از دهستان های افشاریه ، رامند ، و زهرا بخش ساوجبلاغ می رسد و آب رودخانه های شور و کردان را نیز دریافت می کند و از آنجا رود شور نامیده می شود . جریان این رود بالاخره با رودخانه کرج ضمیمه می شود و به نام رود شور به دریاچه قم می رود

0 نظرات:

ارسال یک نظر