کانون ایرانیان: عکس»مجموعه پارک تفریحی آبیدر ( کوه آبیدر ) در استان کردستان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۲۳, پنجشنبه

عکس»مجموعه پارک تفریحی آبیدر ( کوه آبیدر ) در استان کردستان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
آبیدَر ( کردی : ئاویه‌ر ) نام کوهی است مشرف به شهر سنندج در غرب ایران با ارتفاعی حدود ۲۵۵۰ متر .
کوه آبیدر به عنوان یکی از تفرجگاه ‌های اصلی مردم شهر سنندج به شمار می رود . برخی از مکان های گردشگری مشهور آن عبارت اند از کانی شفا ، ماماتکه ، گویزه کویر ، خضر زنده ( خیرزنه ) ، تاقه ‌دار ، امیریه ، هفت آسیاب ، بان شلانه ، کچک ( سنگ ) قرآن ، کانی کچک و قله آبیدر که پناهگاهی هم برای کوهنوردان در آنجا ساخته شده است . آن چه مورد محبوبیت این کوه شده‌ است ، نزدیکی آن به شهر سنندج ، بلند بودن آن نسبت به تپه‌ های اطراف و از همه مهم‌ تر ، وجود چشمه‌ های زیر زمینی فراوان آن می‌ باشد . در واقع واژه آبیدر ( آب‌ به ‌در ) به معنی جایی است که از آن آب فراوان تراوش می‌ کند . نزدیکی این کوه به شهر تا آن حد است که در دامنه آن احداث مسکن صورت گرفته و هم اکنون نیز در جریان است . افراد بسیاری ( به ویژه در تعطیلات ) به این تفرجگاه می ‌روند و از منظره شهر سنندج دیدن می‌ کنند .
ارتفاع آن ۲۰۵۰ متر از سطح دریا می‌ باشد که در بالای قله تخت آن یک جان‌ پناه برای استفاده کوهنوردان احداث شده‌ است و در حال حاضر مشغول به ساخت تله‌ کابین در مسیر بین پارک کودک و قله آن می ‌باشند .
یکی از بزرگ ترین باغ های این مجموعه باغ امیریه می باشد که بزرگ ترین سینمای رو باز ( تابستانه ) کشور در این باغ جای گرفته است . این مجموعه از قدیم الایام تفریحگاه مردم سنندج بوده و کوه آبیدر دارای محبوبیت خاصی میان مردم است .

iranview.ir

0 نظرات:

ارسال یک نظر