کانون ایرانیان: عکس»دریاچه اوان در استان قزوین
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۲۶, یکشنبه

عکس»دریاچه اوان در استان قزوین

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
بزرگ ترین و زیبا ترین دریاچه در منطقه قزوین ، دریاچه " اوان " نام دارد که به فاصله هفتاد و پنج کیلومتری شهر قزوین در جاده قزوین - معلم کلایه قرار گرفته است . این دریاچه با مساحتی کمتر از شش هکتار دارای آب شیرین است . طول آن در طویل ترین قسمت 325 متر و عرض آن 275 متر و عمق آن از یک تا بیست متر در نوسان است .

آب دریاچه از طریق چشمه های کف دریاچه و نزولات آسمانی تأمین می شود و غلیان دایمی آن باعث صافی و زلالی آب دریاچه شده است . از سرریز آب دریاچه نیز رود کوچکی تشکیل می شود که آب آن مورد استفاده کشاورزان روست های " کوشک " و" آیین " است .
مساحت بیش از 70000 متر مربع است . در استان قزوین قرار دارد . در بخش الموت شرقی ( رودبار الموت ) واقعه شده است . و نام محلی آوان است .
دریاچه اوان در استان قزوین و در منطقه معروف الموت قرار دارد . این دریاچه که دارای چشم اندازی منحصر به فرد است یکی از جاذبه‌ های گردشگری استان قزوین به شمار می ‌رود .

موقعیت و مشخصات
درياچه زیبای اوان در نيمه شمالی الموت ، در دامنه کوه خشچال ، در فاصله ۷۵ کيلومتری و در میان چهار روستای اوان ، وربن ، زواردشت و زرآباد شهر قزوين قرار دارد .

این دریاچه که بیش از هفتاد هزار متر مربع مساحت دارد ، در ارتفاع هزار و هشتصد متری از سطح دریا واقع شده است . طول آن در طويل‌ترين قسمت ۳۲۵ متر و عرض آن ۲۷۵ متر می‌ باشد .

تنها از آب چشمه ‌های زیرزمینی موجود در بستر دریاچه تغذیه می ‌شود و بخش ناچيزی از آن هنگام بارندگی تامين می‌ شود اما به صورت سطحی و کم . غليان دايمی آن باعث صافی و زلالی آب درياچه شده است . عمیق‌ ترین بخش آن به عمق ۵٫۷ متر می‌ باشد که در جنوب شرقی آن واقع شده است البته برخی از مسئولان عمق دریاچه را بین یک تا بیست متر تخمین زده ‌اند . از سرريز آب درياچه نيز رود کوچکی تشکيل می ‌شود که آب آن مورد استفاده کشاورزان روستا های کوشک و آيين است . در تابستان اين درياچه محل ماهی ‌گیری ، آب ‌تنی و قایق ‌رانی و در پاييز ، مأمن پرندگان مهاجر مانند قو ، غاز ، مرغابی و در زمستان با توجه به برودت هوا و يخ زدن سطح آن قابل اسکی سواری است . لازم به ذکر است درياچه اوان با حضور نماينده سازمان ملل و برافراشتن پرچم سازمان ملل و پرچم ايران رسماً به‌ عنوان قطب گردشگر‌ جهان اعلام شده است . متاسفانه در یکی دو سال گذشته شاهد حمله اوباش به تاسيسات سرويس بهداشت‌ دریاچه و سرقت شيرآلات آن ، شکستن کيوسک تلفن و به آتش کشيدن بخشی از نيزار های کنار درياچه بوده ‌ایم .

پیدایش
درياچه اوان احتمالا ۵۰۰ سال پيش بر اثر لغزش به وجود آمده که اين لغزش در حال حاضر غير فعال است . اعتقادی وجود دارد مبنی بر اینکه این دریاچه بازمانده دریاچه بزرگ کاسپین است . دلیلی که برای این مدعا می ‌آورند تغییر یافتگی نام کاسپین به قزوین است . اوان به معنی محل گرد آمدن آب می ‌باشد .

گیاهان
غیر از گونه ‌های درختی دست‌ کاشت نظیر بید ، چنار ، تبریزی ، سیب ، آلبالو ، گیلاس ، سنجد ، فندق و گردو ، گیاهان علفی مانند گون ، کنگر ، شیرین‌ بیان و گونه‌ های مختلف دیگر از خانواده گرامینه و لگومینیوزه هم در حوزه آبخیز اوان وجود دارند . از گیاهان داخل دریاچه هم می‌ توان به نی‌ بن در آب و گیاهان غوطه ور خوشاب و چنگال آبی اشاره کرد که محیط مناسبی را برای پرورش ماهیانی چون اردک ماهی به وجود می‌ آورند .

جانوران و پرندگان
از گونه‌ های جانوری اطراف اوان می ‌توان به کل و بز کوهی – که به علت شکار و تخریب زیستگاه آنان کاهش چشمگیری یافته ‌اند - پلنگ ، خرس قهوه ‌ای ، روباه ، شغال ، گرگ ، گراز ، شنگ ، سیاه گوش ( گربه وحشی ) انواع عقاب ‌ها ، دال ، دلیچه ، شاهین ، جغد ، کبک ، فاخته ، دارکوب ، سبزقبا ، زاغ و انواع گنجشک‌ سانان ، قورباغه ، لاک ‌پشت و خرچنگ اشاره کرد .
ماهی ها
انواع ماهی هایی که در این دریاچه ساکن می ‌باشند عبارتند از :
قزل‌ آلای رنگین ‌کمان ( Rainbow Trout ) :
کپور ( Carp )
اردک ماهی ( Pike )


hamtanab.com
wikipedia.org

1 نظرات:

ارسال یک نظر