کانون ایرانیان: عکس» بازار سنندج در استان کردستان
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ دی ۲۳, پنجشنبه

عکس» بازار سنندج در استان کردستان

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
این بازار در دو طرف خیابان انقلاب قرار گرفته و در سال 1046هـ ق همزمان با مرکزیت یافتن شهر سنندج به عنوان مرکز حکومت اردلان ها ساخته شده است . پلان این بازار به صورت مستطیل بزرگی است که در اثر خیابان کشی دوران حکومت پهلوی به دو بخش تقسیم شده و بخش شمالی آ ن بازار سنندجی و بخش جنوبی آن بازار ، صف نام گرفته است . با وجود مراکز خرید جدید این بازار همچنان موقعیت و ارزش خود را از لحاظ تجاری حفظ نموده است .
بازار سنندج ، بازاری بزرگ در مرکز این شهر است . در این بازار جنس های گوناگونی فروخته می ‌شود . این بازار قدمتی تاریخی دارد .
بافت شهر سنندج
استان کردستان دارای وسعت V571 کیلومتر مربع است و ارتفاع آن از سطح دریا 1372 متر می باشد .
سابقه ایجاد بازار در ایران به روزگاران بسیار دور باز می گردد طبق مدارکی تاریخی بازار در بسیاری از شهرها قبل از اعلام یکی از عناصر مهم شهری بوده است پس از اسلام است .

تاریخچه بازار سنندج
در سال 1046 شهر سنندج در دوره صفویه بوسیله سلیمان خان اردلان از سوی شاه صفی صنعتکاران و استادکاران زبده و خاذق به منطقه روانه می گردند و طبق دستور شروع به اقدامات و انجام بناهای خواسته شده می نمایند که از جمله احداث بنای بازار و قطعه حکومتی و حمام و مسجد و کاروانسرا است بازار سنندج نیز بدین نحوه ساخته می شود .

بازار و اقلیم
استان کردستان چون در معرض وزش بادهای باران آور مسیر مدیترانه قرار گرفته است و تقریباً نیمی از سال باران و از طرف دیگر شهر سنندج در این میان نسبت به شهرهای دیگر استان در سطح پایین قوی قرار گرفته و با توجه به افت محیطی دما این شهر در فصل تابستان درجه حرارت بالا می رود .

حوزه نفوذ خدمات بازار
حوزه نفوذ بازار شهر سنندج بیشتر به حوزه شهر خدمات می دهد و روستاهای اطراف در درجه دوم اهمیت قرار دارند و شهرهای دیگر استان و بخش ها را بسیار کمتر از حد روستاها تحت نفوذ خود دارد حتی افراد در روستا هایی که ده ها کیلومتر با سنندج فاصله دارند برای تأمین نیازهای خود و رفع مایحتاج خود به شهر مخصوصاً به بازار می ایند .

پلان بازار سنندج به شکل مستطیل بزرگ بوده است و برخلاف تمام بازارهای ایرانی که بصورت خطی شکل گرفته اند ، این بازار با الهام از پیرامون میدان نقش جهان اصفهان با شکل مستطیل ساخته شده است . در وسط این مستطیل سراهای مختلفی قرار گرفته است . متاسفانه بازار بر اثر احداث خیابان انقلاب به دو بخش مجزا تقسیم شده است و اکنون بخشی از آن آصف و بخشی را سنندجی می نامند و از بازار سنندج فقط سه دروازه قدیمی باقی مانده است . در مورد زمان ساخت بازار باید گفت در سال 1040 هجری قمری سلیمان خان اردلان به عنوان والی منطقه کردستان منصوب گردید و در توسعه شهر سنندج کوشش نموده و مجموعه بازار و قلعه حکومتی را شکل بخشید .

0 نظرات:

ارسال یک نظر