کانون ایرانیان: باغ ( عمارت ) شوکت آباد در استان خراسان جنوبی
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۱۴, پنجشنبه

باغ ( عمارت ) شوکت آباد در استان خراسان جنوبی

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/


باغ بزرگ و میوه دار شوکت آباد و عمارت زیبای وسط آن ، که هنرمندی معماران دوره قاجاریه را نشان می دهد . ؛ در 5 کیلومتری بیرجند و محل گشت و گذار عصرانه و ایام تعطیل خانواده است .
از نظر معماری فضاهای احداث شده در باغ و عمارت شوکت آباد دارای ویژگی های خاصی هستند که در دیگر نمونه های مشابه آن کمتر می توان یافت بطوریکه فضا سازی در این باغ با هماهنگی خاصی انجام پذیرفته است که بیانگر وجود طرح و نقشه از قبل تعیین شده برای ساخت این بنا می باشد .
در مجموع بناهای احداث شده به صورت متراکم بوده و در جبهه جنوبی مخصوص حاکم و خانواده او بوده است که بعضی از فضا های داخلی جهت تشریفات و پذیرایی از میهمانان مورد استفاده قرار می گرفته است . این بخش گسترده دارای درختان مختلف میوه و تزئینی می باشد . همچنین بعضی از فضا های ایجاد شده در گوشه های عمارت اصلی الحاقی می باشد که بعدها به فراخور نیاز به آن اضافه شده است . همچنین روش معماری بکار رفته در احداث این عمارت به صورت طاق و تویزه بوده و گهواره ای بودن سقف بعضی از اتاق ها حاکی از روش معماری ناحیه گرم و خشک است . بطور کلی عمارت احداث شده در جبهه جنوبی باغ شوکت آباد به صورت طولی و شرقی- غربی است که به لحاظ فرم نیز یکنواخت می باشد .
علاوه بر آن فرم بخشی در این عمارت نیز رعایت شده است بطوریکه میانه عمارت در نمای بیرونی از قسمت اصلیی بیرون آمده و هشت ضلعی زیبایی را در نما بوجود آورده است و این شکل هندسی نیز در گوشه های اصلی این هشت ضلعی دوباره تکرار شده است .
از دیگر ویژگی های جالب این بنا ارتباط یافتن فضاهای داخلی با یکدیگر است که این ارتباط به وسیله دالان ها . راهروها و اتاق ها میسر می گردد .

shasa.ir
skchto.com

0 نظرات:

ارسال یک نظر