کانون ایرانیان: کاروانسرای عین ‌الرشید در استان خراسان رضوی
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۱۳, چهارشنبه

کاروانسرای عین ‌الرشید در استان خراسان رضوی

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/

کاروانسرای تاریخی عین‌ الرشید ، واقع در پارک ملی کویر و به فاصله دو کیلومتری قصر بهرام قرار دارد . این کاروانسرا نیز مانند قصر بهرام مربوط به دوران صفویه است . ساختار اصلی این بنا آجری است . در کنار این کاروانسرا یک آب‌انبار فروریخته قرار دارد .در تپه مجاور این کاروانسرا چشمه عین الرشید قرار دارد که آبشخور جانوران منطقه از قبیل بز و آهو می‌ باشد .
کاروانسرای عین ‌الرشید در گذر زمان آسیب ‌های فراوانی دیده است به طوری که اکثر سقف‌ ها و پوشش‌ های آن ریخته است .
مستند سازی و تهیه نقشه‌ های وضع موجود از این کاروانسرا جزو کار هایی است که شرکت خشت و خورشید به انجام رسانده است .
این کاروانسرا متعلق به عهد صفویه است و به دستور شاه عباس صفوی در 152 کیلومتری جنوب شرقی تهران بنا شده است . عین الرشید کاروانسرایی است که از آجر ساخته شده و دارای چهار برج نیم دایره و 22 حجره است . عین الرشید بر سر راه اصفهان فرج آباد ساری زادگاه مادر شاه عباس صفوی بنا شده است .
کاروانسرای عین الرشید یکی از سه کاروانسرای منطقه سیاه کوه می باشد که از نظر اندازه کوچکتر از کاروانسرای قصر بهرام بوده و مصالح به کار رفته در آن را سنگ برای پی ها و سکو ها و آجر برای سقف ها و دیوارها تشکیل می دهد که با دقت فوق العاده در کنار هم چیده شده است .
سقف کاروانسرا در طول زمان به شدن آسیب دیده و فرو ریخته است . یک چشمه پرآب و شیرین بین کاروانسرا و پست نگهبانی شکارگاه واقع شده است که در گذشته آب آشامیدنی کاروانیان از همین چشمه فراهم می شده است .
این بنا دارای دو حیاط بزرگ است و ورودی آن به شکل ایوانی در جبهه جنوبی حیاط اصلی بنا شده است . در دو طرف ایوان ورودی دو تالار ساخته شده که هر کدام پنج در به حیاط بنا دارند .
کاروانسرای عین الرشید در دو کیلومتری شمال قصر شاه عباسی ( قصر بهرام ) واقع شده و می توان گفت که بنا در وسط فاصله دریاچه نمک و کویر بزرگ قرار گرفته است .

Wikipedia.org
anobanini

0 نظرات:

ارسال یک نظر