کانون ایرانیان: سبلان در استان اردبیل
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۱۹, سه‌شنبه

سبلان در استان اردبیل

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
سبلان ( تلفط نام در ترکی آذربایجانی : ساوالان ، در تالشی : سفلون ) ، نام کوهی است مرتفع در شمال غرب کشور ایران و در استان اردبیل که از کوه های متعدد بلندی چون صائین ، نرمیق ، قوشه داغ ، و … تشکیل شده است . رشته کوه سبلان در شمال شرقی شهرستان مشکین شهر و در فاصله 25 کیلومتری آن واقع شده است . دامنه های این کوهستان در بخش مرکزی از چهارسو به شهرستان های مشکین شهر و اهر در شمال ، تبریز در مغرب ، سراب در جنوب و اردبیل در شرق مشرف می باشد .
سبلان سومین قله بلند ایران و یک کوه آتشفشانی غیر فعال است . قسمت شرقی کوه سبلان به قله آتشفشان سبلان که در ارتفاع ۴۸۱۱ متری قرار دارد منتهی می ‌شود . در قله آن دریاچه ‌ای زیبا به چشم می ‌خورد ، تمام قلل سبلان در ایام سال پوشیده از یخ و برف ‌های دائمی است . سبلان به خاطر آبگرم ‌های طبیعی دامنه کوه ، طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی معروف الوارس مورد توجه گردشگران می ‌باشد .
در جبهه غربی قله سلطان و در کنار جان پناه سنگی به شکل عقاب قرار دارد که در طول زمان به نماد سبلان تبدیل شده است . این قطعه سنگ که به واقع اعجاز طبیعت است به شکل عقابی است که نشسته و سر را به جانب شرق چرخانده است .

این کوه در طول جغرافیایی ۴۷ درجه و ۵۰ دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی ۳۸ درجه و ۱۷دقیقه شمالی قرار گرفته ‌است . برای این کوه عظیم ۶۰ کیلومتر طول و ۴۵ کیلومتر پهنا تخمین می ‌زنند و سطحی که به وسیله آن در آذربایجان قرار گرفته نزدیک به ۶۰۰۰ کیلومتر مربع است .
سلسله کوه‌ های سبلان به طور کلی سه قله معروف دارد قله بزرگ آن به " سلطان ساوالان " بلندترین نقطه آذربایجان و پس از دماوند بلندترین قله ایران ، مشهور است و دو قله دیگر آن به هرم و کسری مشهورند . سلطان ساوالان پس از دماوند معروف ترین کوه ایران است که دریاچه ای زیبا در قله آن وجود دارد . سبلان با رود ها ، یخچال های دائمی و طبیعت بکر ، نمونه ای است از هنر بی همتای خلاق آن . این کوه بنا به راوایات محل عبادت زرتشت ، پیامبر ایران باستان و جولانگاه بابک خرمدین بوده است .
کوه سبلان از مجموعه ‌ای از ارتفاعات متعدد تشکیل شده که به موازات ارسباران ولی اندکی در شرق آن کشیده شده ‌است .
امتداد آن شرقی - غربی است و از شرق و شمال و جنوب کوهی به نام قوشه داغ آنرا به رشته کوه ارسباران متصل می ‌کند . در جنوب آن کوه بزگوش ( بزغوش ) ، که از سمت جنوب غربی به کوهستان سهند مربوط است - کشیده شده‌ است .

کوهستان ساوالان از کانون های مهم آبگیر دائمی رود های آذربایجان می باشد . دامنه های شمالی آن به دره رود قره سو و اهرچایی و دامنه های جنوبی آن به شاخه های آجی چی منتهی می گردد . بنابرین سبلان بخش عمده ای از آب های حوضه رود ارس و دریاچه ارومیه را تامین می کند . در دامنه های سبلان چشمه های فراوان آب گرم و آب سرد معدنی وجود دارد از جمله موئیل سویی ، شابیل ، قوتورسویی و ... که در فصول مختلف مورد استفاده اهالی مشکین شهر وگردشگران قرار می گیرد . در بالای قله سبلان حفره ای وجود دارد که دهانه آتش فشان سبلان بوده است و امروزه به صورت دریاچه ای در فصل گرم ظاهر می شود .

0 نظرات:

ارسال یک نظر