کانون ایرانیان: شیروان دره سی در استان اردبیل
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۱۹, سه‌شنبه

شیروان دره سی در استان اردبیل

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/
در 30 کیلو متری جنوب شرقی مشکین شهر و در ارتفاع 2200 متری واقع شده است مساحتش بالغ بر 75 کیلو مترمربع است و محل زندگی حیوانات وحشی و پرندگان می باشد همچنین دارای صخره ها و غارهای دیدنی است محل اصلی ورود به دره در 5 کیلو متری پائین آبگرم معدنی شابیل قرار دارد و برای ورود به آن باید از کنار آبشاری با ارتفاع 40 متر به سمت پائین صخره نوردی کرد آبشارهای دوقلوی شیروان دره در نوع خود بی نظیر است .

شکارگاه ها و حیات وحش زیستگاه ها شیروان دره سی « شیروان دره سی » زیستگاهی است که در 20 کیلومتری جنوب شرق مشگین شهر قرار دارد . ارتفاع سطح آن 2200 متر و مساحت آن را 75 کیلومتر مربع برآورد کرده اند . این زیستگاه ، با ویژگی های خود هر بیننده را به حیرت وا می دارد . زیستگاه « شیروان دره سی » ، محل زندگی دائمی وحوش مانند کل و بز ، خوک ، روباه ، گرگ ، قوچ و میش ارمنی ، خرگوش ، کبک ، کبک دری ، قمری ، فاخته و شماری از پرندگان مهاجر است .
زیستگاه موویل این زیستگاه دربند موویل در جنوب مشگین شهر و در غرب کوه های هرم سبلان واقع است . ارتفاع این منطقه از سطح دریا 3200 متر است و استراحتگاه قوچ و میش های منطقه است . در این زیستگاه ، قوچ و میش ارمنی ، کل و بز از نوع سفید طوقدار ، کبک دری ، خرس قهوه ای و خاکستری ، گرگ ، خوک ، خرگوش ، انواع پرندگان شکاری و لاشخور زندگی می کنند .
زیستگاه هوشنگ میدانی و قره گؤل این میدان ، منطقه ای مسطح است که در دامنه شمال غربی سبلان به ارتفاع 2725 متر واقع شده است . تالاب قره گؤل نیز به قطر تخمینی 300 متر در قسمت شمال غربی دامنه های هرم و جنوب شرقی زیستگاه هوشنگ میدانی ، در ارتفاع 2820 متری از سطح دریا واقع شده است .

حیوانات و پرندگان وحشی در هوشنگ میدانی و تالاب قره گؤل متنوع اند علاوه بر کبک معمولی و کبک دری که شمارش آنها ناممکن است . این منطقه زیستگاه قوچ و میش ارمنی است .

زیستگاه خروسلو در 95 کیلومتری شمال شرق مشگین شهر کوه های خروسلو واقع شده است که محل زیست انواع وحوش مانند آهو ، کل و بز ، گرگ ، روباه ، خرگوش ، باقرقره و هوبره است .

این منطقه از سمت شمال به دشت مغان ، از جنوب به قریه تکه کندی و قشلاق های بهمن ، از غرب به جاده پارس آباد و از شرق به رودخانه قوری چای محدود است و 120 کیلومتر مربع وسعت و 1200 متر از سطح دریا ارتفاع دارد . زیستگاه آقابابا در 83 کیلومتری شمال شرق مشگین شهر ، در کوه های آقابابا واقع شده است و 70 کیلومتر مربع وسعت و 1200 متر از سطح دریا ارتفاع دارد . این منطقه محل زیست وحوشی مانند: کل و بز ، گرگ ، خرگوش ، خوک و کبک است . زیستگاه حاجیلو این زیستگاه در 22 کیلومتری شمال مشگین شهر در کوه های حاجیلو واقع شده است . دارای 70 کیلومتر مربع وسعت و ارتفاعی حدود 1900 متر از سطح دریا است و حیواناتی مانند : کل و بز ، خوک ، گرگ ، خرگوش ، روباه و کبک این منطقه را به عنوان محل زیست خود برگزیده اند . زیستگاه تبنق این زیستگاه در شمال غرب مشگین شهر واقع شده است و 18 کیلومتر با آن فاصله دارد . در حدود 70 کیلومتر مربع مساحت دارد و محل زیست کل و بز ، خوک ، خرگوش ، گرگ و کبک است . این منطقه در ارتفاع 1800 متری از سطح دریا قرار گرفته است . زیستگاه حسن دره سی این زیستگاه در حدود 60 کیلومتر مربع وسعت دارد و در کوه های زیوه در ارتفاع 1700 متری از سطح دریا واقع شده است .

موقعیت مکانی این زیستگاه ، 80 کیلومتری شمال شرق مشگین شهر است و حیواناتی مانند: کل و بز ، خوک ، خرگوش ، گرگ ، روباه و کبک در آن زندگی می کنند . زیستگاه سروان دره سی زیستگاه سروان دره سی به فاصله 25 کیلومتری جنوب شرقی مشگین شهر قرار گرفته است و در حدود 105 کیلومتر مربع است . در این زیستگاه که 200 متر از سطح دریا ارتفاع دارد ، کل و بز ، خرس قهوه ای ، قوچ و میش (در زمستان) ، گرگ ، خرگوش ، روباه ، کبک و کبک دری زندگی می کنند . زیستگاه ارباب کندی این زیستگاه در 42 کیلومتری شمال شرق مشگین شهر و 55 کیلومتری شمال غرب اردبیل واقع شده است ، 70 کیلومتر مربع وسعت دارد و در ارتفاع 1500 متری از سطح دریا قرار گرفته است . کل و بز ، خوک ، گرگ ، روباه ، خرگوش ، کبک و مرغابی از جمله وحوشی هستند که این منطقه را مامن زیست خود ساخته اند .

.این دره از قسمت جنوب به دامنه شمالی سبلان (هرم) از شرق به جاده خاکی لاهرود - شابیل ، از غرب به هوشنگ میدانی و از شمال به زمین های روستای قلچقلو منتهی می شود .
امکانات و تسهیلات تفریحی ، گردشگری ، حمل و نقل ، اسکان و ... : در نزدیکی این دره آبگرم معدنی شابیل قرار دارد که مجهز ترین استخر خاورمیانه می باشد . در درون دره شیروان نیز دارای آبشارها و شرایط طبیعی است که خود ، تسهیلات طبیعت بشمار می آید .
آب و هوا : تابستان معتدل و زمستان سرد و کوهستانی دارد .
آدرس : اردبیل – نرسیده به مشکین شهر – دامنه های سبلان – دره شیروان
راه ارتباطی : جاده اصلی اردبیل بطرف آبهای معدنی شابیل و قوتور سویی
irib.ir
ardabily.blogfa.com

0 نظرات:

ارسال یک نظر