کانون ایرانیان: مزار سلطانی بیدخت در استان خراسان رضوی
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۱۳, چهارشنبه

مزار سلطانی بیدخت در استان خراسان رضوی

http://kanooneiranian.blogspot.com/
http://kanooneiranian.blogspot.com/

مزار سلطانی بیدخت گناباد یکی از بناهای معروف در شهر بیدُخت گناباد ایران است .

این مزار آرامگاه « ملا سلطان‌ محمد بیدختی گنابادی » ملقب به سلطان علیشاه ، عارف سده ۱۳ هجری ، مفسر قرآن مجید ( تفسیر بیان السعاده فی مقامات العباده که خمینی از آن تمجید نمود )، قطب سلسله نعمت ‌اللهی سلطان علیشاهی مشهور به گنابادی است .
در کنار وی و در همین بقعه سه تن از اخلاف وی نیز دفن شده‌اند ؛ « شیخ محمد حسن بیدختی گنابادی » ملقب به صالح علیشاه « سلطان‌ حسین تابنده گنابادی » ملقب به رضا علیشاه و « علی تابنده » ملقب به محبوب علیشاه جانشین رضا علیشاه . ( قطب فعلی این سلسله « نور علی تابنده » ملقب به مجذوبعلیشاه ، فرزند صالح علیشاه است . )
بیدخت شهری کوچکی واقع در ۵ کیلومتری گناباد در خراسان است . هر ساله در مناسبت ‌های مختلف پیروان و علاقه‌ مندان سلسله نعمت اللهی سلطان علیشاهی گنابادی برای زیارت به این شهر مقدس می ‌روند . گفته شده که طبق اعلام رسمی سال گذشته ۱۳۸4 پس از مشهد پربازدیدکننده ‌ترین شهر استان خراسان بزرگ بوده است . دلیل این امر ، سفر فقرا و دراویش برای زیارت مجذوب علیشاه بوده است .
کتابخانه مزار سلطانی بیدخت گناباد که یکی از قدیمی‌ ترین کتابخانه‌ های استان خراسان و ایران است سال گذشته در بنای جدید بزرگی در کنار مزار سلطانی گشایش یافته است .

0 نظرات:

ارسال یک نظر