کانون ایرانیان: امام زاده سید سلیمان فخر آباد در استان اردبیل
کانون ایرانیان

۱۳۸۹ بهمن ۱۹, سه‌شنبه

امام زاده سید سلیمان فخر آباد در استان اردبیل

http://kanooneiranian.blogspot.com/
بنای امام زاده سید سلیمان در کنار بنای مسجدی است که از بیرون دارای نقشه مدور است . این آرامگاه در روستای فخرآباد مشگین شهر واقع شده است . برای جلوگیری از رانش آن تا ارتفاع سه متری به وسیله دیوار های پشتیبان در برگرفته شده كه در نتیجه آن نقشه بنا در قسمت پایین به صورت مربع برگرفته شده است .
داخل مقبره به شكل هشت ضلعی نزدیک به دایره است و صندوق قبر در وسط آن قرار دارد . این بنا بر روی ازاره سنگی سیاه رنگی بنا شده و تمام آن با آجر هایی به صورت رگ چین بنا شده است . قطر خارجی بنا 5 متر و قطر داخلی آن 90/3 متر می باشد . از ناحیه خاوری نورگیری در دیواره بنا تعبیه شده است . برنمای بیرونی با آجرهای سیاه رنگ اسم جلاله « الله » و در بالا تاریخ 1244 هـ . ق نگاشته شده است .
گنبد این بنا كه به صورت شبدری تند است با كاشی كاری فیروزه رنگ پوشیده شده كه بر بالای آن نقش شیری به حالت خوابیده تصویر شده است . در نمای داخلی در هر ضلع تاقچه ای با طاقی جناغی تعبیه شده و در حاشیه زیر گنبد كتیبه ای بر روی گچ به تاریخ 1282 هـ . ق نوشته شده كه حاكی از گچ كاری بقعه است . نمای داخلی تماما از گچ پوشیده و بر روی آن نقوش اسلیمی نقاشی شده است .

waravi.parsiblog.com

0 نظرات:

ارسال یک نظر